Flera företag marknadsförde falska rabatter inför Black Friday. Nu riskerar de dryga viten efter att ha brutit mot lagen om prismarknadsföring – igen.
Just nu läser andra
Ett av årets största shoppingevent blev också startskottet för en omfattande granskning. När Konsumentverket nyligen följde upp hur företag skötte sina kampanjer under Black Friday 2023, visade det sig att flera redan tidigare varnade aktörer fortsatt med vilseledande rabatter.
Nu hotas hela tio företag av rättsliga påföljder om de inte ändrar sin prismarknadsföring. Företagen i fråga är: Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webhallen, XXL och Åhléns.
– Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, enligt TV4 Nyheterna.
Vad handlar felen om?
Företagen har använt sig av felaktiga utgångspriser för att räkna ut rabatter. Istället för att utgå från det lägsta priset de senaste 30 dagarna – vilket krävs enligt lag – jämförde de med högre, tillfälliga priser för att skapa en illusion av större nedsättningar.
Läs också
Vad är ett vite?
De rättsliga föreläggandena som nu skickats ut innebär att företagen tvingas följa lagstiftningen – annars väntar ett vite, ett slags böter som i vissa fall kan uppgå till miljontals kronor. Enligt Konsumentverket är detta en framåtsyftande åtgärd, alltså ett verktyg för att motverka framtida lagbrott.
Granskningen är en del av myndighetens arbete med att skydda konsumenter från oärlig marknadsföring – och just vilseledande prissättning är ett växande problem i samband med stora reaperioder.