Vattenfall flög 17 personer till Los Angeles för att spela in en klimatkampanj med Hollywoodstjärnan Samuel L. Jackson. Nu väcker satsningen kraftig kritik – inte minst för sitt klimatavtryck, som motsvarar drygt 50 tur- och returresor till Thailand, enligt Resumé.
Just nu läser andra
Kampanjen som skulle inspirera – och provocerade
Vattenfalls nya satsning ”Wind farmed seaweed snacks” ska visa hur havsbaserade vindkraftsparker kan användas till mer än fossilfri el, exempelvis för att odla tång till snacks. Idén fick snabbt spridning i sociala medier – men inte bara positiva reaktioner.
Många ifrågasätter hur ett statligt bolag kan tala om hållbarhet samtidigt som man flyger en stor produktionsteam över Atlanten för att spela in en reklamfilm, skriver TV4 Nyheterna.
Stjärnglans med klimatkostnad
Inspelningen ägde rum under två dagar i Kalifornien. Vindkraftverken filmades separat i Danmark och lades till digitalt i efterhand. Totalt deltog 76 personer i projektet – varav 20 från Vattenfall och 34 från reklambyrån Nord DDB.
Enligt Resumé flögs 17 personer till Los Angeles, däribland regissören och tre representanter från Vattenfall. Flygresorna stod för nästan hela kampanjens utsläpp – 64 av totalt 69 ton koldioxidekvivalenter (CO2e).
Det totala klimatavtrycket motsvarar ungefär 54 flygresor mellan Sverige och Thailand, tur och retur.
Miljonkampanj med stora medieköp
Läs också
Utöver resorna tillkommer utsläpp från boende, mat och transporter på plats. Bara medieköpen för kampanjen uppgick i augusti till 37,4 miljoner kronor brutto, enligt siffror från Kantar.
Vattenfall försvarar valet av Samuel L. Jackson
Trots kritiken menar Vattenfall att kampanjen fyller sitt syfte. Enligt Carolina Pozzolini, ansvarig för varumärkesstrategi och aktivering, handlar det om att nå ut med klimatfrågor till en bredare publik.
– Vi tänker alltid så klimatsmart som möjligt och överväger hur vi kan minska vårt koldioxidavtryck, men vi konstaterar samtidigt att produktionen av en kampanj som denna har en påverkan, säger hon till Resumé.
Pozzolini framhåller att Samuel L. Jackson valdes för sin kombination av stjärnstatus, samhällsengagemang och nyfunna intresse för marinbiologi.
– En känd person kan fungera som dörröppnare till svåra ämnen utan att överskugga budskapet, säger hon.
Anpassat efter stjärnans schema
Läs också
Vattenfall betonar att endast ett fåtal personer reste till USA för att minska utsläppen och att platsen för inspelningen valdes utifrån skådespelarens schema.
Men trots förklaringen fortsätter frågorna kring hur hållbart det egentligen är att tala om klimatsmarta lösningar – medan man samtidigt flyger över halva jorden för att berätta om dem.