En dödsolycka i Umeå har väckt Konsumentverkets oro – nu pekar myndigheten ut ett av Sveriges vanligaste rutschkanemodeller som en potentiell livsfara för barn.
Just nu läser andra
När en rutschkana placeras direkt i en slänt – utan den startplattform som ska leda in i åket – saknas en kritisk del i konstruktionen. Det menar säkerhetschefen Janne Wahlstedt på Hags, företaget som tillverkar en av Sveriges vanligaste rutschkanor.
– Man kan inte bara lägga ut en rutschbana i en slänt. Den måste installeras rätt, alltså monterad ihop med en startdel, det saknas en del i helheten, förklarar han enligt TV4 Nyheterna.
Kritiken har väckts efter en dödsolycka i Umeå i december 2024. En fyraårig pojke fastnade med sin reflexväst i rutschkanan – en väst vars sidoband hade gått av. Pojken blev hängande medvetslös och avled två dagar senare.
Förundersökningen om vållande till annans död lades ner eftersom åklagaren inte kunde styrka brott. Men Konsumentverket gick vidare med en egen utredning.
Läs också
– Förskolan hade istället lagt lastpallar vid starten på kanan, säger utredaren Anna Strandberg. Det visade sig att rutschkanan, som sålts i Sverige mellan 1980 och 2016, från början hade en startplattform i trä – ett material som med tiden kan ruttna bort.
Enligt Strandberg är det troligt att många av dessa gamla rutschkanor idag saknar korrekt monterad startdel – eller är felinstallerade.
Strandberg påpekade att rutschkanan är mycket populär eftersom stålkonstruktionen håller länge, vilket samtidigt innebär att modellen är spridd över hela Sverige.
Mot bakgrund av detta har myndigheten skickat en formell begäran om uppgifter till tillverkaren Hags. Företaget har därefter beslutat att ta fram en ny startdel till rutschkanan.
Wahlstedt bedömer att risken för att en liknande olycka ska inträffa igen är mycket liten – men menar också att det inte borde kunna hända alls. Han betonade att den nya startdelen ska sitta så tätt att inget barn ska kunna fastna.