Västerländska sanktioner och ukrainska långdistansattacker pressar den ryska oljeindustrin.
Just nu läser andra
Västerländska sanktioner och ukrainska långdistansattacker pressar den ryska oljeindustrin.
Vad händer?

Ryssland står inför en allt djupare bränslekris, sedan grossistproduktionen av bensin rasat kraftigt sedan början av 2025.
Dagsproduktionen faller dramatiskt

Enligt den ryska tidningen Kommersant har den dagliga produktionen minskat med 17,3 %, från i genomsnitt 123 600 ton i januari till endast 102 200 ton i mitten av augusti.
Denna nedgång har utlöst en kraftig prisuppgång på bensin i hela landet.
Priserna skjuter i höjden

Bränslepriserna har stigit i takt med den fallande produktionen.
Läs också
The Moscow Times rapporterade den 18 augusti att det nationella indexet för AI‑92‑bensin – motsvarande vanlig blyfri – nådde 71 500 rubel (cirka 890 USD) per ton. Premiumvarianten AI‑95 steg till 80 430 rubel (ungefär 1 000 USD) per ton.
Priserna ökade med 1,3 % respektive 2,2 % på bara en dag.
Årets utveckling ger en dyster bild

Jämfört med året innan är prisuppgången ännu mer alarmerande.
Sedan januari 2025 har priset på AI‑92‑bensin stigit med nästan 38 %, medan AI‑95 har ökat med hela 49 %.
Kreml förlänger exportförbud – försöker dämpa prisrusningen

För att stabilisera marknaden har Kreml förlängt sitt tillfälliga exportförbud på bensin.
Läs också
Från och med den 14 augusti gäller förbudet till slutet av september 2025 för producenter och till oktober för övriga aktörer.
Åtgärden syftar till att stärka den inhemska tillgången och minska pristrycket – åtminstone på kort sikt.
Experter pekar på drönarattacker och sanktioner

Kommersant rapporterar att energiexperter förklarar produktionsnedgången med oplanerade raffinaderistopp och långa reparationsperioder.
Långdistansdrönarattacker från Ukraina tros ha bidragit till störningarna.
Därtill har västerländska sanktioner försvårat tillgången till viktig utrustning, vilket förhindrar effektivt underhåll.
Sanktioner försvårar raffinaderiunderhåll

Läs också
En källa inom oljeindustrin säger till Kommersant att det kan ta månader att reparera raffinaderier – särskilt de som använder utrustning från utlandet.
Planerat underhåll har redan försenats på grund av brist på reservdelar, vilket ytterligare förvärrar situationen.
Myndigheter förbereder sig för fler driftstopp: upp till tio stora raffinaderier väntas gå in i underhåll under hösten.
Problem sprider sig över Ryssland och ockuperade områden

Flera regioner, inklusive delar av de ockuperade områdena i Ukraina, upplever redan bränslebrist.
På Krim säger den Moskvatillsatte ledaren Sergej Aksjonov att AI‑95 är särskilt svårt att få tag på – till följd av låg produktion och utmanande transportvägar.
Ockuperade Zaporizjzja drabbas av allvarliga störningar

Läs också
I det ockuperade Zaporizjzja är både AI‑92 och AI‑95 i akut brist.
Regionens Kremlinstallerade ledare Jevgenij Balitskij skyller bristen på risken för ukrainska attacker mot bränsletåg, vilket har lett till leveransstörningar.
Krigsinsatsen beroende av oljeintäkter

Rysslands starka beroende av oljeintäkter för att finansiera kriget i Ukraina understryker krisens allvar.
Bränslebristen påverkar inte bara vardagen, utan väcker också frågor om Moskva har kapacitet att fortsätta sin militära offensiv under växande västligt tryck.
Kremls narrativ undermineras

Den senaste energikrisen slår hårt mot Kremls långvariga budskap om att Ryssland kan stå emot västs sanktioner och fortsätta finansiera kriget på obestämd tid.
Läs också
I takt med att de interna problemen växer blir klyftan mellan retorik och verklighet allt svårare att ignorera.