När EU:s nya utsläppssystem ETS 2 börjar gälla fullt ut riskerar bilister och hushåll i Europa att möta en bränslekostnad som aldrig tidigare.
Just nu läser andra
Svensk lagstiftning för ETS 2 började gälla redan i november 2024 och från januari 2025 infördes krav på tillstånd samt rapportering av utsläpp för berörda verksamheter.
Det stora skiftet kommer dock den 1 januari 2027, när själva handeln med utsläppsrätter drar igång och avgifterna på fossila bränslen blir verklighet. Året därpå, 2028, väntas systemet vara fullt implementerat, rapporterar Carup.
Kraftiga prishöjningar i sikte
Beräkningar från Auto Bild visar att kostnaden för en liter bränsle kan öka med omkring 2,50 kronor redan 2027. Därefter väntas höjningarna fortsätta varje år – och 2030 kan bensinbeskattningen ligga på drygt sex kronor per liter och diesel på sju kronor per liter.
En del experter varnar för att det i förlängningen kan innebära bränslepriser på uppemot 35 kronor litern.
Vad innebär utsläppsrätterna?
Utsläppsrätter är i praktiken tillstånd att släppa ut en viss mängd koldioxid. Hittills har politiker bestämt priset, men från 2027 blir det marknaden som styr. Ju dyrare certifikaten blir, desto högre klättrar också priset vid pumpen.
Läs också
Frågan splittrar EU. Länder som Tyskland och Tjeckien diskuterar möjligheten att hålla priserna nere, medan andra vill låta marknaden avgöra fritt.