Startsida Nyheter Shein anmäls för vilseledande försäljning: ”Sämst i klassen”

Shein anmäls för vilseledande försäljning: ”Sämst i klassen”

Temu Shein
Paulm1993 / Shutterstock

25 organisationer kräver att klädjätten slutar använda manipulerande försäljningsknep.

Just nu läser andra

Den kinesiska e-handelsjätten Shein är i blåsväder. I dag lämnas en anmälan in av 25 konsumentorganisationer från hela Europa – med krav på att företaget slutar använda så kallade ”dark patterns”, vilseledande metoder som pressar konsumenter till köp de annars inte hade gjort.

– Shein sticker verkligen ut och är sämst i klassen, säger Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, skriver TV4 Nyheterna

Tryck att handla mer – med fula knep

Sheins försäljningsstrategi beskrivs som aggressiv och manipulativ. Genom popuprutor, nedräkningar och meddelanden som ”andra har precis köpt denna produkt” skapas en känsla av brådska och exklusivitet.

– Man hetsas att agera snabbt – att man måste slå till nu. Det är ofta helt påhittat och skapar en stress som får många att köpa mer än de tänkt, säger Johanna Hållén.

Läs också

Försäljningsmetoder kan bryta mot EU-lag

De metoder som används är inte bara oetiska – flera av dem bedöms också vara direkt olagliga inom EU. Det menar de 25 organisationerna från 21 olika länder som står bakom anmälan.

– Visst finns det fler e-handelsplattformar som använder samma knep, men Shein är värst. Med vår anmälan vill vi skicka ett tydligt budskap till hela branschen: det här är inte okej, säger Hållén.

Misstankar om falska kundomdömen

Utöver de manipulerande köpuppmaningarna ifrågasätts nu också trovärdigheten i Sheins kundrecensioner. På sajten är nästan alla omdömen över fyra stjärnor – något som väcker misstankar.

– Det finns inga negativa omdömen, och det ser inte trovärdigt ut. Vi vill att Shein visar bevis på att recensionerna är äkta – och annars slutar med att publicera dem, säger Johanna Hållén.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: