Barn med neuropsykiatriska diagnoser möts ofta av okunskap och brist på stöd i skolan.
Just nu läser andra
En ny rapport från riksförbundet Attention visar att barn med neuropsykiatriska diagnoser gång på gång faller mellan stolarna i svensk skola. Av de 2 800 föräldrar som deltagit i enkäten uppger många att personalen saknar tillräcklig kunskap om diagnoser som ADHD och autism, vilket leder till hög frånvaro, psykisk ohälsa och ofullständiga betyg.
– Det är skamligt att barn med NPF fortfarande behandlas som ett undantag i svensk skola. Vi kräver ett nationellt NPF-lyft, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör oacceptabla brister synliga och anmälningspliktiga. Det handlar om barns rätt till utbildning, säger Eric Donell, ordförande i riksförbundet Attention, i ett pressmeddelande, enligt TV4 Nyheterna.
”Knäckt från start”
En av de drabbade är 14-åriga Miranda. Efter flera år av svårigheter i skolan utvecklade hon självskadebeteende och hade stora problem att koncentrera sig i klassrum fulla av intryck. När diagnosen ADHD fastställdes hoppades familjen på rätt stöd – men hjälpen uteblev.
Inför höstterminen 2025 har Miranda nu bytt skola för tredje gången. Efter 1,5 år av hemmasittande är hon tillbaka i undervisningen – men hennes fall är långt ifrån unikt. Rapporter från Attention visar att tusentals barn i liknande situationer står utan tillräckligt stöd och riskerar att hamna helt utanför skolan.