Ett oväntat teknikval kan nu ändra hur vi ser på framtidens bilindustri.
Just nu läser andra
När man tittar på bilbranschen kan det vara svårt att hänga med i vilken riktning den egentligen är på väg.
Nya modeller lanseras i rasande fart, och tekniken förändras nästan från år till år.
Många svenskar har redan gått över till elbil, medan andra fortfarande håller fast vid klassiska bensin- och dieselmodeller.
Samtidigt dyker det upp nya drivmedel, och flera biltillverkare försöker hitta nästa stora lösning som kan ta transportsektorn in i en grönare framtid.
Vätgasbilar har länge funnits med i diskussionen, men för de flesta har det känts som något som låg långt bort. Nu börjar det däremot komma allt närmare.
Läs också
Det skriver tidningen Autobahn.
Från motorfabrik till nav för vätgas
I Sydkorea är Hyundai i gång med ett av sina mest ambitiösa projekt hittills.
I industristaden Ulsan bygger företaget just nu en enorm fabrik som ska producera bränsleceller för vätgas.
Enligt Hyundai handlar det om en investering på omkring 700 miljoner euro, och anläggningen väntas stå klar 2027.
När fabriken väl är igång ska den producera 30 000 bränsleceller per år till bilar, bussar, lastbilar, fartyg och entreprenadmaskiner.
Läs också
Fabriken byggs på samma område där man tidigare tillverkade traditionella förbränningsmotorer.
Samtidigt satsar Hyundai på att bli självförsörjande på grön vätgas.
En ny konkurrens börjar
Med den nya fabriken tar Hyundai upp kampen med bland andra Toyota, som varit först ute med vätgasbilar.
Koreanerna hoppas dock kunna ta in försprånget genom att öka produktionen och pressa ner kostnaderna.
Tanken är att använda den befintliga infrastrukturen och på så sätt behålla jobb i stället för att lägga ned gamla anläggningar.
Läs också
Om projektet lyckas kan vätgasbilar återigen bli aktuella i Europa – även i Danmark.
Hyundai beskriver själva satsningen som en fjärde väg. Varken bensin, diesel eller ren el – utan något helt annat.
Om strategin blir en framgång återstår att se.