Startsida Teknik Airbus säger att framtidens passagerarplan kan likna smygbombare snarare än...

Airbus säger att framtidens passagerarplan kan likna smygbombare snarare än dagens jetflyg

B-2 Bomber, stealth bomber, bombefly, plane
Shutterstock.com

Det traditionella rör-och-vinge-flygplanet som har definierat kommersiellt flyg i årtionden kan så småningom ge vika för en radikalt annan form.

Just nu läser andra

Det traditionella rör-och-vinge-flygplanet som har definierat kommersiellt flyg i årtionden kan så småningom ge vika för en radikalt annan form. Airbus anser nu att framtidens långdistansresor kan byggas kring en enda svepande vinge med passagerare placerade inuti den.

Idén, länge studerad men aldrig certifierad för kommersiellt bruk, får nu ny fart när tillverkare jagar stora effektivitetsvinster och lägre utsläpp.

Airbus blickar framåt

I en intervju med Bild sade Airbus vd Guillaume Faury att de kommande 30 till 40 åren kan innebära att stora flygbolag tar i bruk så kallade blended-wing-body-flygplan, eller BWB. Konstruktionen smälter samman flygkroppen med vingen för att sprida lyftkraften över hela strukturen — ett koncept som Faury sade är ”bättre lämpat” för bredkroppsflyg.

Enligt Airbus kan denna metod förbättra bränsleförbrukningen och erbjuda mer interiört utrymme, även om den medför kompromisser. Fönster kan komma att tas bort helt, och passagerare djupt inne i kabinen kan känna sig desorienterade eller långt från nödutgångar under en nödsituation.

Företaget har testat BWB-modeller sedan 2017 inom sitt ZEROe-program och flög en demonstrator 2019 som indikerade cirka 20 procents bränslebesparing. Framtida versioner kan drivas med väte, men Airbus har skjutit upp sitt ursprungliga mål för 2035 med upp till ett decennium på grund av certifieringshinder, begränsad infrastruktur och oro över passagerarnas acceptans.

Läs också

En lång historia, men inget kommersiellt plan

Även om Northrop B-2-bombaren är det mest kända flygande vinge-flygplanet har kommersiella varianter aldrig nått marknaden.

McDonnell Douglas och NASA undersökte konceptet på 1990-talet, och Boeing fortsatte arbetet genom X-48-demonstratorerna efter sammanslagningen. Programmet avslutades 2013, och Boeing har inte presenterat planer för ett fullskaligt passagerar-BWB.

Airbus nya intresse sammanfaller med en ökande konkurrens från yngre och mer flexibla företag som försöker överträffa branschens två största aktörer.

Startups försöker bryta duopolet

Det San Diego-baserade företaget Natilus utvecklar ett smalare BWB-flygplan, Horizon, som lanseras som ett alternativ till A320 och 737. Bolaget lovar ungefär 25 procents lägre bränsleförbrukning och 40 procents större kabinutrymme, samtidigt som flygplanet passar inom standardiserade gate-mått. Vd Aleksey Matyushev sade till Business Insider att flygbolag kan behöva 40 000 smalkroppsplan de kommande två decennierna — långt mer än vad Airbus och Boeing kan leverera själva.

Illustrationer visar tre gångar, bredare säten och till och med ”privatkupéer”. Horizon kommer att ha fönster genomgående, kompletterade med takfönster för att hjälpa passagerare längre in i kabinen.

Läs också

Längre norrut siktar JetZero på bredkroppsoperatörer med sin Z4-modell, en BWB-konstruktion som kan ersätta Airbus A330 eller Boeing 767 samtidigt som bränsleförbrukningen minskas med upp till hälften. United Airlines Ventures har signalerat intresse för att köpa så många som 200 av de 250-sitsiga planen. Företagets chefer säger att den rymliga interiören kan kännas som ett ”vardagsrum i skyn”.

JetZero flög framgångsrikt sin Pathfinder-modell i mindre skala 2024.

Kapplöpningen om att omdefiniera passagerarflyget

Mellan Airbus ZEROe-forskning och startup-bolagens ambitioner får BWB-konceptet ökat fotfäste efter årtionden av falska starter. Huruvida passagerare slutligen accepterar en kabin utan fönster — eller om flygbolag omfamnar ett format som förändrar flygplatsoperationer — är fortfarande oklart.

Men momentumet pekar tydligt mot en era där det vanliga passagerarplanet kan komma att likna en smygbombare betydligt mer än dagens trafikflyg.

Källor: Bild, Airbus, Business Insider

Läs också

Ads by MGDK