När AI toppar listorna blir det allt tydligare: AI-låtar är inte längre bara internetkuriositeter.
Just nu läser andra
AI-låtar är inte längre bara internetkuriositeter. De klättrar på topplistor, fyller strömningstjänster och tvingar skivbolag att avgöra om de ska bekämpa dem i domstol eller integrera dem i sin verksamhet.
Resultatet är en musikekonomi där verkliga artister konkurrerar med maskintillverkade versioner av sig själva.
Algoritmiska hitmakare
I november skickade den AI-skapade akten Breaking Rust ”Walk My Walk” till förstaplatsen på Billboards Country Digital Song Sales-lista, med mer än 8 miljoner spelningar på Spotify. Projektets profil visar en robust cowboy, men sångaren är syntetisk.
Blanco Brown, känd för att blanda country och rap, säger att skaparen använde AI för att imitera hans ljud och stil. Han sade till Associated Press: ”Om någon ska sjunga som jag, då ska det vara jag.”
Fall som detta visar hur lätt det är för AI-verktyg att skapa hits som känns bekanta samtidigt som de suddar ut vem som faktiskt gjort musiken.
Läs också
Bolagen ändrar ton
När AI-spår först blev virala försökte bolagen stoppa dem. Universal Music Group pressade YouTube att ta bort ett klipp med ”Eminem” som rappade om katter, och strömningstjänster tog ned en falsk Drake–The Weeknd-hit gjord av den anonyme Ghostwriter.
Nu skiftar strategin. Business Insider rapporterar att Warner Music Group har nått en uppgörelse med AI-generatorn Suno och tecknat ett partnerskap, efter tester som visade att den kunde skapa låtar i stil med ABBA och Chuck Berry. Vd Robert Kyncl kallade avtalet ”en seger för det kreativa samhället som gagnar alla.”
UMG har också löst sin upphovsrättsprocess mot Udio och planerar en prenumerationstjänst byggd på generativ AI och licensierade kataloger.
Uppmärksamheten står på spel
AI-bolag möter stämningar i flera mediesektorer för att ha tränat på upphovsrättsskyddat material. Ändå ser skivbolagen en möjlighet att ”framtidssäkra” sig, säger Chris Wares vid Berklee College of Music, som påpekar: ”AI är här för att stanna, den är transformativ.”
Volymerna är enorma. Deezer har sagt att omkring 20 000 helt AI-genererade spår laddades upp dagligen, nästan en femtedel av allt nytt innehåll. Business Insider fann minst sex AI- eller AI-assisterade låtar på Billboard-listor i år, medan projekt som The Velvet Sundown samlar strömmar med band som verkar existera endast som AI-bilder.
Läs också
Fans som skapare
Löftet är ny fan-skapad musik som ändå kan ersätta artister, så länge de godkänner att deras röster och likheter klonas. Men varje AI-remix eller mashup som använder en känd röst konkurrerar med artistens egen katalog.
”Anledningen till att ingen generativ AI-musik kan vara artist-först är att vi befinner oss i en begränsad uppmärksamhetsekonomi. Varje minut som ägnas åt att lyssna på ett AI-genererat spår är en minut mindre åt ett artistspår”, säger Mark Mulligan från MIDiA. ”Vi lever helt klart i en värld där allt fler konsumenter skapar, och det konkurrerar med tiden som ägnas åt underhållning.”
Mulligan menar att AI-verktyg kan återöppna en mer gemenskapsbaserad relation till musik och göra fans till aktiva medskapare. ”Vi breddar tratten för kreativitet,” säger han.
Vissa artister, som Grimes, experimenterar genom att licensiera röstkloner. Andra, såsom Brown, återtar sitt sound med nya släpp som hans ”trailertrap”-remix av ”Walk My Walk.” I takt med att AI-produktionen växer kan lyssnare i allt högre grad behöva fråga sig om rösten i hörlurarna tillhör artisten de älskar eller en algoritm tränad på deras avbild.
Källor: Associated Press, Business Insider