Startsida Trafik Ingen kommer undan – här står Sveriges mest fruktade fartkamera

Ingen kommer undan – här står Sveriges mest fruktade fartkamera

Fartkamera
Jeppe Gustafsson / Shutterstock

Den ser ut som ett vanligt fordon – men avslöjar fortkörare med nästan total precision.

Just nu läser andra

Det ser ut som vilken stillastående vagn som helst, men innanför dess diskreta skal gömmer sig Sveriges mest träffsäkra fartkamera. I snitt registrerar den mellan 15 och 20 hastighetsöverträdelser varje arbetsdag – ibland upp mot det dubbla, enligt Carup.

– Det slår så olika beroende på var man ställer den, säger polisen Petter Magnusson och fortsätter:
– Det har hänt att jag ställt ut vagnen och inte ens hunnit stänga luckan innan den tagit första bilden.

Till skillnad från de stationära fartkamerorna, som ofta missar sitt mål, justeras den ambulerande kameravagnen manuellt för väder, ljus och miljö. Det gör den nästan omöjlig att undkomma.

Magnusson berättar att man fått tydlig återkoppling om att träffsäkerheten för den ambulerande fartkameravagnen är så gott som hundraprocentig. Till skillnad från de stationära skåpen, som är förinställda efter ett genomsnittligt läge, justeras kameravagnen manuellt efter aktuella väderförhållanden och plats, vilket ökar precisionen.

Läs också

Vagnen placeras medvetet på varierande platser i länet, inte enbart där trafikflödet är som störst. Vid ett särskilt arbetspass i Karlstad noterades 48 fortkörare – ett inofficiellt rekord.

Magnusson förklarar vidare att syftet med vagnen inte är att straffa förare, utan snarare att fungera förebyggande. Polisens mål är att sänka medelhastigheten och förbättra trafiksäkerheten.

På nationell nivå tas omkring 400 000 bilder årligen med hjälp av fartkameror, men endast cirka 105 000 fall leder till böter. Enligt Lis-Marie Svonni vid ATK-avdelningen är cirka 20 procent av bilderna obrukbara, trots att alla granskas noggrant.

Skyltning är ett lagkrav och ska placeras mellan 40 och 300 meter framför vagnen, beroende på hastighetsbegränsningen på platsen. När arbetsdagen är slut tas vagnen in igen – den får endast stå ute när polis är i tjänst.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: