Allt fler unga förare omkommer i trafiken. På en bilinriktad fritidsverksamhet i Karlskrona jobbar man tidigt med samtal, förebilder och tydliga gränser – för att stoppa olyckorna innan de händer.
Just nu läser andra
Unga överrepresenterade i dödsolyckor
Unga förare sticker återkommande ut i olycksstatistiken. Enligt preliminära uppgifter från Transportstyrelsen har 22 personer mellan 18 och 24 år omkommit i vägtrafiken mellan januari och oktober 2025. Under samma period dog även flera ungdomar i olyckor med A-traktor.
Bakom siffrorna finns ett mönster som ofta återkommer: bristande erfarenhet, risktagande – och en övertro på den egna körförmågan, skriver TV4 Nyheterna.
”De tror att de är bättre än de är”
På Motorintresserad Ungdom (MIU) i Karlskrona samlas unga flera gånger i veckan kring sitt bilintresse. Verksamheten drivs av Fryshuset och fungerar som en öppen fritidsgård.
18-årige Gustav Svensson menar att många olyckor bottnar i just överskattning.
– Det är klart att det är hemskt när olyckor sker. Att det ofta är unga tror jag beror på att man tror att man kan mer än man faktiskt kan, säger han.
Läs också
Fritidsgård med trafiksäkerhet i fokus
MIU handlar inte bara om motorer och gemenskap. Trafiksäkerhet är en återkommande del av vardagen, både i planerade aktiviteter och i spontana samtal.
– Vi försöker hela tiden få ungdomarna att reflektera över hur de beter sig i trafiken, säger Tomas Wallengren, ansvarig fritidsledare.
Räddningstjänsten bjuds in, polisen kommer på besök och ungdomarna får ställa frågor direkt till vuxna med erfarenhet.
– Men mycket sker i vardagssnacket. När man pratar om bilar, körning och livet i stort, då flikar vi in det här hela tiden, säger Wallengren.
Bältet – en enkel men avgörande detalj
En återkommande risk är slarv med bilbältet, berättar flera av ungdomarna. Gustav Svensson tycker att kontrollerna borde vara tuffare.
Läs också
– Ser polisen någon utan bälte borde de vända direkt och stoppa, säger han.
Även Dennis Karlsson, 18, som ofta är på MIU, lyfter bältet som en självklar men ibland bortglömd livlina.
– Man ska ha bälte och köra varsamt. Inte köra som en idiot bara för att man kan, säger han.
”Börja tänka rätt redan nu”
För Dennis är mötesplatsen viktig – både socialt och för säkerheten.
– Det är mycket snack, meka med bilar, umgås. Men också att man lär sig hur man ska bete sig i trafiken, särskilt för dem som kör A-traktor, säger han.
Läs också
Hans budskap är enkelt: börja tänka rätt tidigt.
– Det är bättre att lära sig nu än att det ska hända något som inte går att ta tillbaka.