Målet är att upptäcka potentiella hot genom vaga markörer som ”extrema åsikter” eller brist på respekt för ryska värderingar.
Just nu läser andra
Målet är att upptäcka potentiella hot genom vaga markörer som ”extrema åsikter” eller brist på respekt för ryska värderingar.
Ett nytt uppdrag för ryska lärare

Ryska lärare har fått nya statliga riktlinjer som instruerar dem att övervaka utländska elever för tecken på ”kriminella tendenser.”
Direktiven uppmanar lärarna att noga följa klassrumsdiskussioner, skrivuppgifter och till och med elevernas beteende på nätet.
Bevakningslistor i klassrummet

Lärare ska rapportera vissa ämnen, särskilt om de ofta tas upp av utländska elever.
Detta inkluderar politiska eller religiösa frågor, kritik mot ryska statssymboler eller upplevd respektlöshet mot det historiska minnet.
Läs också
Till och med ointresse för patriotiska lektioner, som serien ”Viktiga samtal”, kan nu tolkas som en varningssignal.
Från uppsatser till webbsurfning

Enligt riktlinjerna ska lärarna granska elevernas texter efter subtila tecken på motstånd eller förakt för traditionella ryska normer.
De uppmanas också att notera om elever visar intresse för vad dokumenten kallar ”destruktivt” eller ”chockerande” innehåll online – där även ren nyfikenhet kan ses som farlig.
Anonyma enkäter och enskilda samtal

För att skapa en ”objektiv bild” uppmanas lärarna att hålla informella samtal med elever eller genomföra anonyma enkäter.
Dessa mjukare metoder ska avslöja outtalade attityder och identifiera elever som kan behöva ”insats.”
Obligatorisk patriotism

Läs också
Riktlinjerna föreslår att skolor anordnar gruppaktiviteter som främjar ”ryska andliga och moraliska värden,” socialt uppförande och vördnad för nationens historia.
Detta är inte bara kulturundervisning; det presenteras som verktyg för att ”förhindra olagliga handlingar” och forma vad staten kallar ”korrekt beteende.”
Lärare säger ifrån

Kritiker inom Ryssland höjer rösten.
Vsevolod Luchovitskij, medordförande i lärarfacket Uchitel, ifrågasatte varför just utländska elever pekas ut:
”Varför skulle vi anta att det är migrantbarnen som kommer bete sig olagligt?” frågade han.
Läs också
Andra lärare oroar sig för att de vaga formuleringarna kan uppmuntra till profilering.
Psykologer slår larm

Familjepsykologen Anastasia Kotelnikova avfärdade effektiviteten av sådan övervakningsstyrd politik.
Verklig värdeförmedling, menar hon, lärs inte ut genom föreläsningar eller enkäter, utan genom gemenskap, förtroende och konsekvens.
”Värderingar ska inte vara en föreläsning,” sa hon. ”Det ska vara en miljö.”
Migrantelever under press

Uppstramningen inom utbildningen sker parallellt med bredare ansträngningar att marginalisera migrantelever.
Läs också
Ett nytt lagförslag i Statsduman föreslår att utländska barn i offentliga skolor ska betala skolavgifter – med hänvisning till trängsel och belastning på lärarna.
Kritiker varnar dock för att det skulle bryta mot Rysslands egen konstitution.
Nationell säkerhet eller kulturell kontroll?

Myndigheterna hävdar att de nya reglerna tagits fram i samråd med inrikesministeriet och utbildningsexperter.
Men med ökande xenofobi och Rysslands historia av att använda skolor som ideologiska verktyg, ser många detta som ännu ett steg mot institutionaliserad misstänksamhet – riktad mot barn.