Kärnavfall kan grön bensin

134 veckor sedan

|

27/12/2021
Vetenskap
En ny studie visar att det potentiellt kan finnas en bra bieffekt med kärnkraft.

Grön energi som ämne är på allas läppar och forskare är i full gång med att utforska möjligheterna att göra bränsle och energi på bättre sätt.

Det satsas mycket på vind- och solenergi, samtidigt som man inte är så entusiastisk över kärnkraft.

Det har varit en debatt i många år som det notoriskt råder väldigt delade meningar om. Många tänker på den stora katastrofen som inträffade vid kraftverket i Tjernobyl i Ukraina 1986.

Nu finns en ny studie med ett uppmuntrande budskap till dem som är för kärnkraft.

Illustrated Science skriver att forskare från Lancaster University har hittat en bieffekt som kärnavfall kan användas för.

Kärnkraften släpper inte ut någon koldioxid, men lämnar radioaktivt avfall.

Nu har forskare från brittiska Lancaster-universitetet och Jožef Stefan-institutet i Slovenien hittat en metod att använda avfallet för att producera miljövänliga tillsatser som kan göra bensinbilar grönare.

Metoden utnyttjar en restprodukt från produktionen av biodiesel – dieselolja, som inte är baserad på råolja från undergrunden utan på vegetabiliska oljor. Vid tillverkning av biodiesel blir ämnet glycerin över.

Biodieselproduktionen ökar, glycerin är billigt och genom kemiska processer kan det omvandlas till isopropylidenglycerin.

Det kallas även för "soltal" och kan läggas till bensin för att höja oktantalet, ge en jämnare förbränning och minska utsläppen av partiklar och CO2.

På så sätt blir det faktiskt möjligt att göra bensin av det restavfall som blir över från energiproduktionen vid kraftverket.

Ett av motargumenten för kärnkraft är just frågan om vad man ska göra med det överflödiga kärnavfallet, som på grund av radioaktiv strålning inte kan vara i närheten av människor.