Sämre användartillväxt än väntat för Q2.
Just nu läser andra
Spotify-aktien rasade över 8 % i förhandeln på tisdagen efter att bolaget presenterat en svagare prognos än väntat för andra kvartalet. Musikjätten spår nu att antalet månatliga aktiva användare (MAU) når 689 miljoner – färre än de cirka 694 miljoner som analytiker enligt Bloomberg hade hoppats på. Även prognoserna för rörelseresultat och bruttomarginal kom in lägre än marknadens förväntningar.
Svagare första kvartal trots rekord på vissa områden
För första kvartalet steg MAU med 10 % jämfört med året innan till totalt 678 miljoner, men även här blev det en liten miss mot estimaten på 679 miljoner. Antalet betalande premiumanvändare ökade dock med 12 % till 268 miljoner – det näst bästa första kvartalet i företagets historia sett till nettotillväxt av abonnenter.
Spotify-chefen: ”Långsiktig tillväxt ser stark ut säger Daniel Ek”
Trots de kortsiktiga motgångarna förblir Spotify optimistiska om framtiden.
”Våra användardata är fortsatt starka, med hög engagemang och bra kundlojalitet. Tack vare vårt freemium-upplägg kan vi behålla användare även i osäkra tider,” skrev vd Daniel Ek i rapporten.
Ek betonade också att även om det kan svänga på kort sikt, så ser Spotify tydligt vilken riktning man ska ta framåt.
Spotify jämförs med Netflix i oroligt marknadsklimat
Inför rapporten pekade flera analytiker på att Spotify, likt Netflix, fungerar som ett defensivt alternativ i en osäker makromiljö.
”Vi anser att Spotifys abonnemangsmodell är mer stabil och liknar en nyttighet i dessa tider,” skrev Bank of Americas analytiker Jessica Reif Ehrlich.
Läs också
Spotify-aktien nådde rekordnivåer på cirka 652 dollar i februari, och trots senaste fallet har kursen ändå stigit cirka 106 % det senaste året – en imponerande comeback från rekordlåga nivåer 2022, skriver Yahoo.
Stora förändringar bakom Spotifys uppgång
Spotify har det senaste året genomfört omfattande förändringar: massuppsägningar, förändringar i ledningsgruppen och en strategiändring kring poddsatsningar.
Efter att ha spenderat över 1 miljard dollar på poddar mellan 2019 och 2021, har bolaget nu minskat sina investeringar på området och fokuserar mer selektivt.
Trots detta fortsätter Spotify att satsa på kreatörer – under första kvartalet betalade de över 100 miljoner dollar till podcastare och publicister världen över, inklusive stjärnnamn som Joe Rogan och Alex Cooper.