För att rädda jobben, undvika strafftullar och fylla sin tomma fabrik i USA överväger Volvo nu ett radikalt steg: att bygga om sin lyxiga elbil EX90 till en kraftfull laddhybrid eller EREV – med teknik som kan ge bilen över 100 mils räckvidd.
Just nu läser andra
Volvos fabrik i Charleston, South Carolina, står nästintill still. Trots att den har kapacitet för 150 000 bilar per år har bara drygt 2 700 EX90 sålts hittills – och Polestar 3 hjälper inte tillräckligt. För att vända trenden krävs nu en ny modell, och enligt vd Håkan Samuelsson kommer det inte att bli en elbil.
– En kombi eller sedan är inte särskilt troligt. Jag tror att om man tittar på vilka bästsäljare som finns i USA, så är de ofta någon form av SUV, säger han till Autonews, enligt Carup.
Bakom kulisserna finns nu en teknisk lösning som kan vända hela krisen. Det kinesisk-franska motorbolaget Horse – som köpte Volvos motorverksamhet – har tagit fram en kompakt motorenhet med både förbränningsmotor, växellåda, elmotor och elektronik i ett. Enheten kan monteras direkt i utrymmet för elmotorn i bilar som EX90, och fungera både som hybrid och räckviddsförlängare.
– Framtidens hybridkoncept är designat som en förbränningsmotor, motor och transmissionsenhet i ett stycke, säger Ragnar Burenius, chefsingenjör på Horse.
Läs också
Redan 2028 kan de första modellerna rulla ut – men Volvo har bråttom. Trumps 25-procentiga importtullar gör det ekonomiskt nödvändigt att snabbt flytta produktion till USA. Därför kan EX90 nu förvandlas – från misslyckad elbil till räddande hybrid.