Trots en kraftig försäljningsökning för elbilar i april varnar bilbranschen för att utvecklingen inte räcker.
Just nu läser andra
Branschen ropar efter stöd – samtidigt som elbilsförsäljningen ökar kraftigt. Enligt Mobility Sweden rullade 8 555 nya elbilar ut på svenska vägar i april, vilket motsvarar en uppgång på 26 procent jämfört med samma månad i fjol, skriver Carup.
Men istället för att framhäva elbilarnas framgångar väljer Mobility Sweden att lyfta laddhybriderna, som ökade med 19 procent. I sitt pressmeddelande argumenterar organisationens vd Mattias Bergman för att elbilsmarknaden fortfarande är för sårbar:
– FFörklaringen ligger i avsaknaden av effektiva styrmedel för elbilar. Samtidigt har laddhybriderna blivit mer attraktiva genom längre räckvidd än tidigare, teknikutveckling och lägre inköpspris än elbilar, säger han.
Statistiken visar dock på tydliga skiften. Tesla, som tidigare dominerade marknaden, har tappat kraftigt – endast 203 bilar registrerades i april, ett ras på 81 procent. Istället är det Volkswagen som nu toppar listan med sin ID.7, följd av Volvo EX40.
Läs också
Samtidigt återhämtar sig hela nybilsmarknaden. Den totala ökningen i april var 10,5 procent, en effekt som kan kopplas till sänkta räntor och ökad köplust. Ändå går privatförsäljningen av elbilar trögt – det är företag, som gynnas av skattelättnader, som driver tillväxten.
Att elbilsförsäljningen ökar i ett läge där Tesla faller och branschen manar till bidrag visar en komplex bild: tillväxt och oro på samma gång.