Fyra år efter att E10-bensinen infördes i Sverige finns fortfarande stor okunskap om vilka bilar som klarar bränslet – och vilka som riskerar dyra skador.
Just nu läser andra
Trots att den svenska 95-oktaniga bensinen sedan 2021 innehåller upp till tio procent bioetanol – dubbelt så mycket som tidigare – verkar många ha glömt bort att den inte passar i alla fordon. Framför allt äldre bensinbilar löper risk att ta skada.
– Det är oftast tätningar, slangar eller liknande delar av motorn som inte tål den höga koncentrationen av bioetanol, säger experten Einar Gotaas till norska Broom.
E10 lanserades som en del i regeringens så kallade reduktionsplikt – en klimatåtgärd för att sänka utsläppen från vägtrafiken. Men samtidigt var varningarna tydliga från början: äldre bränslesystem, särskilt från före 2011, kunde påverkas negativt.
Det verkliga problemet är inte alltid direkt märkbart. Enstaka feltankningar skadar sällan bilen, men flera kan få allvarliga följder.
Läs också
– Ett par felaktiga tankningar behöver inte orsaka skador, men upprepade fel kan i värsta fall förstöra delar av motorn, förklarar Gotaas.
Moderna bensinbilar – ofta från 2011 och framåt – är i regel anpassade till E10. För dem står informationen tydligt i instruktionsboken eller på tanklocket. För de tiotusentals fordon som inte är godkända kvarstår endast ett alternativ: att använda den dyrare och mindre tillgängliga 98-oktaniga bensinen, som fortfarande innehåller lägre andel etanol (E5).
Flera bilägare märkte aldrig förändringen när E10 ersatte den gamla 95:an. Men för den som köper begagnat eller kör äldre modell kan det bli en dyr läxa – trots att man bara fyllt på med det som kallas ”vanlig bensin”.