Startsida Nyheter Skattegapet som chockar: Så gynnas rika män – medan kvinnor...

Skattegapet som chockar: Så gynnas rika män – medan kvinnor får betala

Pengar, svenska pengar
Kamil Zajaczkowski / Shutterstock

En ny rapport visar på stora orättvisor i beskattningen av arbetsrelaterade resor. Skillnaderna slår särskilt hårt mot kvinnor, låginkomsttagare och landsbygdsbor – samtidigt som elbilsförmåner premieras.

Just nu läser andra

Trots att kollektivtrafiken står för en minimal andel av klimatutsläppen, beskattas den hårt jämfört med andra färdmedel. Enligt en färsk rapport från Svensk Kollektivtrafik tvingas anställda som erbjuds årskort till kollektivtrafiken betala upp till 10 000 kronor i förmånsskatt – samtidigt som elbilsförare får över 114 000 kronor i statliga subventioner.

– Istället för skatter och avdrag som ökar klyftorna i samhället behövs det åtgärder som ökar klimaträttvisan och snabbt får ner klimatutsläppen, säger Lars Sandberg, expert på transportpolitik, i ett pressmeddelande.

Rapporten belyser också hur förmånsbeskattningen förstärker ojämlikheter. Åtta av tio som har förmånsbil är män, med löner som ofta ligger 60–120 procent över genomsnittet.

Dessutom bor över 80 procent av dem i storstäder eller tätorter. Nästan alla subventioner – utom skattereduktionen för laddboxar – växer med inkomsten, vilket ytterligare gynnar höginkomsttagare, främst män i urbana miljöer.

Läs också

Samtidigt är den typiska kollektivtrafikresenären en kvinna med låg inkomst som bor i eller nära en större stad.

– Att subventionera manliga höginkomsttagare i landets storstäder med hundratusentals kronor samtidigt som kvinnliga låginkomsttagare får betala tusentals kronor för samma typ av förmån är djupt orättvist och dålig klimatpolitik, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Han understryker att elektrifiering av trafiken är viktig, men att rättvisa incitament krävs för att lyckas på riktigt.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: