”Vi borde få lära oss betala räkningar på riktigt”
Just nu läser andra
Skulder bland unga ökar kraftigt. Nu höjer elever rösten för mer undervisning i privatekonomi – och regeringen lyssnar.
För lite tid för viktiga livskunskaper
På Nättrabyskolan i Karlskrona har niondeklassaren Astrid Ovesson Polnäs bara en timmes hemkunskap i veckan. Hon tycker det är alldeles för lite.
– Det räcker inte om man ska hinna lära sig allt man behöver inför vuxenlivet. Vi borde få mer tid till att lära oss göra en budget och betala räkningar, säger Astrid, skriver SVT Nyheter.
Hon är inte ensam. Många elever känner sig oförberedda inför de ekonomiska ansvar som väntar efter skolan.
Läs också
Skulderna ökar bland unga vuxna
Enligt Finansinspektionen ökar antalet unga mellan 18 och 25 år som hamnar i skuld. Därför vill Skolverket lägga större fokus på privatekonomi redan i högstadiet.
Från och med detta läsår har undervisningstiden i hem- och konsumentkunskap utökats med tio procent. Men enligt lärare räcker det fortfarande inte.
Läraren: ”Vi behöver mer tid”
Jessica Gustavsson undervisar i hemkunskap på Nättrabyskolan. Hon ser positivt på att ämnet får större utrymme i skolan – men tycker att mer behöver göras.
– Det är ett steg i rätt riktning. Men vi har mycket att hinna med och tiden är knapp. Privatekonomi är ett livsviktigt ämne som alla elever borde få djupare kunskaper i, säger hon.
Regeringen ser över lärarnas villkor
För att förbättra undervisningen vill regeringen reglera lärarnas arbetstid – både den som sker i klassrummet och den som går till planering och förberedelser.
För elever som Astrid handlar det dock om något mer konkret: att klara vardagen när skolan är över.
– Vi lär oss mycket om matlagning, men ekonomidelen borde få större plats. Det är ju sånt vi verkligen kommer att behöva kunna, säger hon.