Boende bötfälls för att de försökt göra rätt – nu växer kritiken mot parkeringsjakten i svenska kommuner.
Just nu läser andra
I många svenska villaområden har bilägare blivit chockade över att få parkeringsböter – trots att de ställt sina bilar intill sina egna tomter. Orsaken? Ett eller två hjul har hamnat utanför den asfalterade vägbanan. Men nu ifrågasätts lagligheten i dessa böter.
Oppositionsrådet Carl Otto Engberg i Huddinge har fått mängder av klagomål från invånare som drabbats. En av dem är Gunnar Norberg. Han berättar att han parkerade utanför sin egen mur, där det fanns 30 centimeter grus mellan väg och tomt.
– Jag ställde mig så nära muren det gick för att inte vara i vägen för annan trafik, men för det fick jag böter, säger han enligt Carup.
Parkeringsvakter har hänvisat till förbud mot att stå i ”terräng” – men experter menar att det är en felaktig tolkning. Juristen Stefan Wahlberg, som i snart 40 år drivit rättsfall om parkeringsböter, förklarar:
Läs också
– Om det är väg så är det inte terräng, och då kan man inte få böter. Av 2 § i förordningen om vägtrafikdefinitioner framgår att terräng är ett område som inte är väg.
Kommunens detaljplan visar att vägområdet går från tomt till tomt, vilket gör att grusremsan borde räknas som väg, enligt Engberg.
Samtidigt har ansvariga kommunpolitiker tidigare utlovat att förändringar ska ske. Kommunalrådet Emil Högberg (S) har meddelat att kommunen planerar att föra en dialog med parkeringsentreprenören för att klargöra att fokus framöver ska ligga på att åtgärda överträdelser som faktiskt påverkar trafiksäkerheten och framkomligheten.
Trots dessa löften menar många boende att parkeringsböterna fortsätter att delas ut i stor skala – och att löftena om förändring hittills inte lett till någon märkbar förbättring.