Startsida Nyheter Sommarens tågresor kan bli stökiga – här är de största...

Sommarens tågresor kan bli stökiga – här är de största underhållsarbetena

Tåg, SJ
Mulevich / Shutterstock.com

Med över 1 700 planerade arbeten i spåren satsar Trafikverket på att skapa en mer punktlig och pålitlig järnväg – men flera insatser kommer att påverka sommarens tågtrafik.

Just nu läser andra

Med sommaren kommer inte bara semesterresor – utan också omfattande järnvägsunderhåll. Trafikverket intensifierar arbetet i spåren under årets varmaste månader, då färre tåg rullar. Enligt Jon Sundh, avdelningschef på Trafikverket, är det just därför som sommaren lämpar sig för stora insatser:

– Vi behöver hålla i den höga takten på järnvägsunderhållet, också under sommarhalvåret. När vi arbetar på sommaren stör vi färre resenärer och transporter eftersom det går färre tåg under semesterperioden, säger han i ett pressmeddelande.

För att säkra kapacitet och punktlighet genomförs arbeten både nattetid och på helger. I vissa fall krävs dock dagarbete för att komma i kapp det eftersatta underhållet.

Större projekt som påverkar trafiken

Flera stora järnvägssträckor påverkas i sommar, särskilt i västra Sverige:

Läs också

  • Mälarbanan (Tomteboda–Kallhäll): Pendeltågstrafiken mellan Spånga och Jakobsberg stängs av mellan 28 juni och 11 augusti. Barkarby station berörs särskilt.
  • Västkustbanan (Göteborg–Malmö): Påverkas av två större projekt, Västlänken och Varbergstunneln, från 9 juni till 20 augusti.
  • Varberg: Tågtrafiken stängs helt mellan 9 juni och 13 juli.
  • Västra stambanan (Göteborg–Alingsås): Arbetet pausas under veckorna 24–28 för att mildra trafikpåverkan när delar av Västkustbanan är avstängd.
  • Borlänge: Upprustning av järnvägen vid centralstationen inklusive byte av kontaktledningar.
  • Rååbanan (Teckomatorp–Helsingborg): Avstängd mellan 9 juni och 7 juli, ersättningstrafik med buss.
  • Malmbanan (Gällivare–Råtsi): Spårbyte för att öka driftsäkerheten.

Jon Sundh betonar att planeringen sker i god dialog med branschens aktörer:

– Det är svårt att få tid till att byta slitna kontaktledningar, växlar och räls då det är trångt i spåren och vi vill störa så lite som möjligt. Därför är banarbetena i sommar planerade sedan lång tid tillbaka, tillsammans med tågbolagen och våra entreprenörer.

För att minska störningar har Trafikverket och branschen tagit fram trafiklösningar som införts i biljettsystemen – så att resenärer ser förlängda restider eller ersättningstrafik direkt vid biljettköpet.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: