Startsida Nyheter Här sätts Trafikverkets nya fartkamera upp – registrerar dig på...

Här sätts Trafikverkets nya fartkamera upp – registrerar dig på 100 meters avstånd

Fartkamera
Mulevich / Shutterstock.com

Ett nytt tillskott dyker nu upp längs svenska vägar – och den kan ha ögonen på dig långt innan du själv märker det.

Just nu läser andra

Med start i Halland trappar Trafikverket nu upp sin största satsning hittills på så kallade trafiksäkerhetskameror. Fyra nya kameror har placerats ut på den natursköna men olycksdrabbade sträckan av väg 15, som en del av målet att montera 200 nya kameror per år fram till 2030.

Bakgrunden till satsningen är tydlig: Trafikverket vill minska antalet dödsfall och allvarliga skador i trafiken – inte jaga bilister.

– Syftet med kamerorna är inte att ta fast de som kör för fort, utan att se till att människor inte dödas eller skadas i trafiken. Lägre hastighet innebär dessutom mindre utsläpp av koldioxid, uppger Trafikverket enligt Carup.

Eva Lundberg, som ansvarar för projektet, bekräftar att utvecklingen kommer att fortsätta:

Läs också

– Vi ska bygga ut med 200 platser årligen, det blir omkring 50 mil och som det ser ut nu fortsätter det till 2030.

Och de nya kamerorna är mer avancerade än många tror. Många förare misstänker att vissa kameraskåp är tomma attrapper – men det stämmer inte. Alla skåp är utrustade med både radar och kamera och är direktuppkopplade till polisens kameracentral i Kiruna.

Tekniken fungerar så här: Radarn börjar mäta hastigheten när bilen är 100 meter bort. Vid 14 meters avstånd tas fotot – och det är just den hastigheten som avgör om du blir rapporterad. Kör du bara 6 km/h över gränsen kan det räcka för att fastna på bild.

När en förare fotograferas skickas bilden till polisens ATK-sektion i Kiruna (Automatisk Trafikkontroll), där den matchas mot körkortsregister eller ID-handlingar. Ett underlag skickas sedan hem till den misstänkta. Förnekar personen brott, och bevisningen är stark nog, kan ärendet gå vidare till domstol.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: