Efter 25 års intensiv tågtrafik har rälsen i Øresundstunneln nått sin livslängd. Nu tidigareläggs ett omfattande underhållsarbete som påverkar tågtrafiken mellan Danmark och Sverige.
Just nu läser andra
Underhållsarbetet i Øresundstunneln inleds den 27 maj med nattarbeten som pågår fram till den 30 maj. Därefter sker arbetet dygnet runt mellan den 30 maj och 9 juni. Under hela perioden är endast ett av två spår öppet för trafik. Det innebär kraftigt nedsatt kapacitet – särskilt under rusningstid. Ersättningstrafik planeras under de mest belastade timmarna.
Øresundsbron uppmanar resenärer att hålla sig uppdaterade via tågoperatörernas informationskanaler, exempelvis skanetrafiken.se.
Därför byts rälsen – 25 år av slitage
Bron närmar sig sitt 25-årsjubileum, och under årets regelbundna inspektioner identifierades att delar av rälsen nått sin tekniska livslängd. Niclas Malmström, underhållschef på Øresundsbron, förklarar beslutet:
– Vår senaste besiktning visar att delar av rälsen har nått sin livslängd och behöver bytas efter 25 års tågtrafik. Därför tidigarelägger vi nu detta omfattande underhållsarbete, säger han i ett pressmeddelande.
Läs också
Han betonar att arbetet sker dygnet runt med syfte att minimera störningarna och snabbare återgå till normal tågdrift:
– Vi arbetar dygnet runt för att minska störningarna och genomföra spårbytet så snabbt som möjligt.
Øresundsbron beklagar besväret och hänvisar till tågoperatörerna, bland annat skanetrafiken.se, för information tågtider och ersättningstrafik.