Ingen överturism i sikte • Höga priser kan skrämma bort besökare.
Just nu läser andra
Turistsäsongen närmar sig – men mycket kapacitet står outnyttjad
Sommaren är på ingång och därmed också den tid då svenska hotell, campingar och turistattraktioner brukar ha mest att göra. Men en ny rapport från Visit Sweden visar att landets besöksnäring fortfarande har mycket att ge. Fyra av tio hotellsängar står nämligen tomma – trots att det snart är högsäsong.
– Vi ser att endast 60 procent av den kommersiella kapaciteten nyttjas under året, säger Susanne Andersson, vd på Visit Sweden, det rapporterar TV4 Nyheterna.
Sverige långt ifrån Barcelona och Paris
Visst kan det kännas trångt i Stockholms Gamla stan mitt i juli. Men enligt rapporten är Sverige långt ifrån att ha samma turisttryck som populära resmål som Barcelona, Paris eller Rom. Inte ens i huvudstaden är beläggningen full under sommarmånaderna.
– Överturism är inget vi ser här. Tvärtom finns det stor potential att växa, säger Susanne Andersson.
Läs också
Vad är överturism – och varför spelar det roll?
Överturism innebär att för många turister vistas på samma plats samtidigt. Det kan pressa upp priser, belasta lokal infrastruktur och påverka vardagen för de som bor där. För Sverige är det däremot motsatsen som gäller – här finns det utrymme att ta emot fler besökare utan att det blir trångt.
Stärkt krona kan påverka utländska besökare
Ett potentiellt orosmoln inför sommaren är den svenska kronans utveckling. Den har stärkts, vilket kan göra Sverige dyrare för utländska turister – särskilt de som kommer från USA.
– Sverige har redan ett rykte om sig att vara ett dyrt land att besöka, säger Susanne Andersson. Vi får se hur det påverkar intresset, men det är möjligt att vi ser färre amerikanska turister i år.
Färska siffror visar dessutom att amerikanerna dragit ner på sitt resande – både inom landet och internationellt.