Allt färre tror på elbilens framtid – men Miljöpartiet vill vända trenden med tuffare bränslepolitik och förmånliga leasingprogram för låginkomsttagare.
Just nu läser andra
En ny undersökning från Circle K avslöjar att svenskarnas tro på elbilens genombrott har svalnat. Bara 12 procent av dagens bensin- eller dieselbilsägare planerar att köpa en elbil som nästa bil – en kraftig nedgång från 28 procent för två år sedan, rapporterar Carup.
Samtidigt menar Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K, att de som faktiskt gjort elbilsskiftet är mycket nöjda. Men laddinfrastrukturen är fortfarande ett hinder:
– Rapporten visar att de som kör elbil är nöjda med sitt val. Men som med allt nytt finns det fördomar och okunskap. Ska fler våga ta steget behöver laddningen vara lika enkel som att tanka – tillgänglig, tydlig och pålitlig, säger han. Han understryker att politiken också måste bidra genom att säkra elnätets kapacitet och långsiktighet i satsningarna.
Mot bakgrund av den stagnerande omställningen lanserar nu Miljöpartiet en elbilsoffensiv för att på nytt sätta fart på elektrifieringen. Partiet vill införa stöd riktade till låg- och medelinkomsttagare – där målet är att kunna leasa en elbil för endast 1 500 kronor i månaden.
Läs också
– Då räknar vi med att det kommer att bli billigare för alla att byta till elbil. Den som inte sitter på kapitalet, eller varken vill eller kan köpa en ny bil, kan ändå leasa en bil och få en lägre totalkostnad än om man behåller sin fossila bil, säger Linus Lakso, Miljöpartiets energi- och trafikpolitiska talesperson.
Miljöpartiet vill återinföra klimatbonusen, men denna gång med inriktning på billigare elbilar. Dessutom vill partiet satsa mer på laddinfrastruktur och införa ett Sverigekort som ger tillgång till kollektivtrafik i hela landet till ett lågt pris.
Lakso förklarar att målet med förslagen är att göra Sverige självförsörjande och minska beroendet av fossila bränslen, samt att frigöra landet från import av energi från länder som Ryssland och Saudiarabien.
Detta står i skarp kontrast till regeringens nuvarande politik, som innebär sänkta bränsleskatter och ett avskaffande av klimatbonusen – en strategi som många menar kan hämma den gröna omställningen.