Startsida Livsstil Dessa hemliga koder vill du INTE höra ombord på ett...

Dessa hemliga koder vill du INTE höra ombord på ett flyg

Dessa hemliga koder vill du INTE höra ombord på ett flyg
Shutterstock

Har du någonsin lagt märke till att kabinpersonalen viskar till varandra och använder märkliga uttryck? De pratar inte i koder för att låta coola – de gör det för att något kan ha gått riktigt snett.

Just nu läser andra

Flygpersonal är utbildad i ett särskilt språk – ett system av kodord som används för att dölja allvarliga händelser ombord. Allt för att undvika att passagerarna drabbas av panik. Men nu har några av de mest oroande koderna blivit offentliga, rapporterar LadBible.

Och tro oss – det här är saker du helst inte vill höra under en flygning.

”Code 300” och ”Angel”

Det här är några av de mest tragiska uttrycken som kabinpersonalen kan använda. Båda betyder att en passagerare har avlidit ombord. Ofta informeras inte resten av flyget, just för att undvika oro och uppståndelse.

”Squawk 7500” och ”Hotel”

Dessa har inget att göra med tekniska problem eller förseningar. De betyder att planet har blivit kapat. Ja, du läste rätt. När någon säger ”Squawk 7500” till tornet skickas ett automatiskt nödlarm som varnar för att flyget är i fara. ”Hotel” är ett internt kodnamn som används för samma mardrömsscenario.

Läs också

”Code Adam”

Den här koden är särskilt obehaglig för föräldrar. Den signalerar att ett barn saknas. När den aktiveras startar personalen en snabb och grundlig sökinsats, med misstanke om en eventuell kidnappning. Namnet kommer från Adam Walsh-lagen i USA, som handlar om barns säkerhet.

”Pan-Pan”

Om du hör det här över högtalarna finns det skäl att vara uppmärksam – men inte rädd. Det betyder att planet har ett allvarligt problem, medicinskt eller tekniskt, men att det inte är akut. Det är allvarligt – men inte livshotande.

Lite mindre dramatiska (men ganska underhållande) koder:

  • ”Code Yellow” – En passagerare känner sig dålig. Det kan handla om illamående, yrsel eller annat obehag.
  • ”Mermaid” – Används för personer som lägger sig över flera säten för att slippa sitta bredvid någon annan.
  • ”VIP” – Här betyder det inte ”Very Important Person”, utan ”Very Irritating Passenger” – en resenär som verkligen sätter kabinpersonalens tålamod på prov.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: