Att hyra ut sitt fritidshus kan skapa både intäkter och oro.
Just nu läser andra
Med ett ökande intresse för hemester visar en färsk Novus-undersökning att 90 procent av svenskarna tror att de kommer att semestra i Sverige i år. Hela 54 procent planerar att stanna inom landets gränser under hela semestern. Och enligt Visit Swedens prognoser väntas både svenska och utländska gästnätter öka under 2025.
Men glädjen över att hyra ut sommarstugan delas inte av alla. Endast en av tio känner sig helt trygga med att låna eller hyra ut sitt fritidshus. Två av tre (63 procent) oroar sig för skador i samband med uthyrning. De största farhågorna rör sönderbruten inredning (48 procent), stöld (34 procent) och brand- eller vattenskador (32 procent).
Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg-Hansa, menar att oron är förståelig – men att den går att förebygga.
– Ett fritidshus är mer än bara ett hus. Det kan vara ärvt, fyllt med minnen eller representera stora ekonomiska värden. När man hyr ut släpper man in någon annan i det mest privata, och då är det klart att man vill känna sig trygg. Vår undersökning visar att oron oftast handlar om att något går sönder, stöld, eller brand- och vattenskador, säger han i ett pressmeddelande.
Enligt Franzén är ett av de vanligaste misstagen att uthyrningen sker utan tydlig information.
– Det räcker inte att säga ”gör som hemma”, för vad betyder det egentligen? Man måste tydliggöra vad som gäller i huset, vilka regler som finns, och vilket ansvar som ligger på gästen.
Läs också
Han betonar också vikten av att veta vem man hyr ut till – och att ha kontakt under vistelsen.
– Det handlar inte om misstänksamhet, utan om att skapa trygghet för båda parter. Jag brukar också rekommendera att man har tät kontakt under vistelsen – det gör det enklare att snabbt fånga upp om något händer.
Ett ofta förbiseende misstag är att gästens ansvar inte kommuniceras ordentligt.
– Många glömmer att gästen faktiskt har samma skyldigheter som försäkringstagaren när det gäller hemförsäkringen. Det här behöver kommuniceras tydligt i förväg – helst skriftligt.
Slutligen påminner Franzén om att även försäkringsbolaget måste informeras. Att kontrollera skyddet innan uthyrningen är avgörande för att undvika tråkiga överraskningar.