Nya kinesiska biltillverkare som BYD och Chery omformar bilvärlden – snabbare utveckling, snabbare lansering, och snabbare dominans.
Just nu läser andra
Nya kinesiska biltillverkare som BYD och Chery omformar bilvärlden – snabbare utveckling, snabbare lansering, och snabbare dominans.
Cherys 6-veckorsreform chockade branschen

I oktober 2023 anpassade Chery Omoda 5 för Europa – på bara sex veckor. Västerländska konkurrenter hade behövt över ett år, enligt experter.
Hastigheten är deras hemliga vapen

Kinesiska biltillverkare kan utveckla nya modeller på 18 månader. Utländska märken tar i genomsnitt fem år. Det minskar kostnader och håller sortimentet aktuellt.
BYD:s arbetskultur ökar tempot

Med 900 000 anställda, subventionerat boende och 72-timmarsveckor håller BYD hög fart i utveckling och produktion.
Läs också
Snabbt – men med risker

Färre prototyper och sent ändrade detaljer gör utvecklingen snabb. Kritiker varnar för långsiktig hållbarhet – men säkerhetsbetygen är höga.
Zeekr jobbar i skift över tidszoner

Zeekr kombinerar ingenjörer i Kina och Sverige för att nå 20 timmars utveckling per dygn – ett globalt samarbete utan stopp.
Från kopior till kreatörer

Kinesiska bilmärken går från att imitera till att leda. BYD har lanserat över 40 nya modeller sedan 2020 – Tesla har fem.
Tullar stoppar inte expansionen

Trots tullar i USA och EU växer BYD och Chery snabbt. Exporten ökade med 40 % 2024. Chery leder med över 100 marknader.
Europa nästa för Chery

Chery planerar fabriker och hybridsatsningar i Europa. Misslyckade modeller kan snabbt göras om på under två år.
Ett globalt spel

VW, Toyota och GM samarbetar nu med kinesiska tillverkare. En GM-designer sammanfattade läget: ”Att hänga med i deras tempo är vår största utmaning.”