15-procentiga tullar på export till USA får svenska bolag att tänka om. För vissa blir lösningen att dela på kostnaderna – för att överleva på världens största marknad.
Just nu läser andra
Att flytta verksamheten till USA är inget alternativ för Norden Machinery i Kalmar. Det italienskägda företaget, med 240 anställda och produktion av maskiner för tubfyllning av till exempel tandkräm och medicin, satsar i stället på att effektivisera.
– Vi kan minska kostnader på annat sätt, som att till byta material i tillverkningen, säger vd:n Thomas Johansson enligt TV4 Nyheterna.
Att minska personalstyrkan är däremot uteslutet. Företagets export till USA står för en tredjedel av omsättningen – och från torsdag blir den betydligt dyrare.
– Visst kommer tullarna att svida, både för kunderna i USA och för oss, säger Thomas Johansson till TT.
Trumpadministrationens tullbeslut innebär att alla svenska företag som exporterar till USA nu får en 15-procentig avgift att hantera. Det slår särskilt hårt mot amerikanska medelstora och mindre företag som köper svenska varor – men svenska exportörer känner också av trycket.
Läs också
För att mildra effekterna planerar Norden Machinery en lösning där tullkostnaden delas med kunderna.
Det är en strategi som fler bolag anammar. Enligt Michael Koch, chef för Enheten för ekonomisk analys på Kommerskollegium, är flera företag villiga att försämra sina marginaler för att kunna erbjuda lägre priser till sina kunder.
Han menar att det ännu är oklart om svenska företag i längden kommer att lämna den amerikanska marknaden. Tullarna kan visserligen påverka vinsten negativt, men enligt Koch går det inte att säga om det i sig kommer att tvinga svenska bolag bort.
Däremot framhåller han att det på sikt inte är hållbart att ha alltför låg lönsamhet, och att svenska företag nu får betala ett pris för att kunna stanna kvar på den amerikanska marknaden.