Startsida Trafik Svenska rondeller får ny regel – detta blir förbjudet

Svenska rondeller får ny regel – detta blir förbjudet

Rondell, trafik
Jeppe Gustafsson / Shutterstock.com

Nu ska en ny svenskutvecklad rondellmodell, ”Hasselcirken”, testas för att skapa säkrare trafikflöden.

Just nu läser andra

Ett vanligt problem i dagens rondeller är att förare i det yttre körfältet snabbt kommer ikapp fordon i det inre, som plötsligt behöver byta fil.

– Det finns många scenarier för att det ska uppstå farliga situationer i vanliga cirkulationsplatser, säger trafikingenjören Sebastian Hasselblom, till Carup.

Han menar att cirkulationsplatser är en av trafikens mest olycksdrabbade punkter.

Lösningen är att föraren väljer körfält redan innan infarten och sedan stannar i det hela vägen.

– Den stora skillnaden är att man inte kan byta körfält inne i cirkulationsplatsen. Man väljer rätt körfält när man kör in och håller sig på den, förklarar Hasselblom.

Läs också

Med Hasselcirken behöver bilister inte väja för fordon som redan befinner sig i rondellen, något som enligt Hasselblom ska minska köer och skapa ett lugnare trafikflöde. Han framhåller att detta bidrar till att trafiken flyter smidigare, köbildning undviks och helheten fungerar bättre, särskilt vid hög trafikbelastning.

För att underlätta finns alltid en portal och tydlig vägvisning före infarten. Hasselblom förklarar att föraren följer vägvisningen innan infarten och sedan håller sitt körfält hela vägen, utan att behöva byta.

Den första platsen där modellen byggs är Bärbyleden i Uppsala, och ytterligare två platser i staden är planerade.

Idén föddes efter att Hasselblom studerat liknande upplägg utomlands, där antalet olyckor varit betydligt färre. Han betonar att den svenska modellen är egenutvecklad och anpassad till våra trafikförhållanden, och uttrycker glädje över att den nu ska bli verklighet.

Ads by MGDK