Försäljningen av amerikanska viner, sprit och öl på Systembolaget fortsätter att minska.
Just nu läser andra
Trots att försäljningen av amerikansk öl och sprit inte faller lika dramatiskt som vin, är minskningen märkbar. Öl från USA har tappat omkring 2 procent, men utgör redan en liten del av marknaden. Spritförsäljningen har backat med ungefär 2 procent totalt, medan USA:s del ligger på minus 3 procent – en skillnad som enligt Systembolagets Marie Hultin kan vara så liten att den beror på att en produkt tagit slut.
Det är däremot vin som står för det största tappet. Under juni och juli föll försäljningen av amerikanska viner med hela 20 procent jämfört med samma månader i fjol.
– Det är lättare att ersätta produkter inom vinkategorin med andra ursprung om man känner att man tvekar inför att köpa amerikanska produkter, säger Hultin, till TV4 Nyheterna.
Hon betonar att det totala tappet för amerikanska produkter i år ligger på cirka 17 procent.
Bakgrunden till trenden finns i politiken. Strax efter att USA:s president Donald Trump meddelade nya tullar mot EU och Sverige startades flera gräsrotsinitiativ för att bojkotta amerikanska varor – något som även drabbat Systembolagets sortiment.
Än så länge påverkas dock inte inköpen. Upphandlingar planeras flera år i förväg, med hänsyn till skördar och jordbruksrytm.