Förslaget innebär vägtullar på fler motorvägar – och att fordonsskatten försvinner.
Just nu läser andra
”Det är hög tid att bilisterna själva börjar stå för kostnaden när de sliter på vägarna”, skriver ledarskribenten Elias Rosell i Dagens Nyheter. Han menar att vägtullar är vanliga utomlands men att ”gratisåkandet fått rulla på” i Sverige.
Genom att införa ett avgiftssystem kan fordonsskatten tas bort, menar Rosell, som samtidigt slår fast:
– Om bilisterna ska stå för sina egna kostnader måste det med andra ord bli dyrare att köra bil – undantaget elbil på landsbygden.
Förslaget han stödjer kommer från moderata tankesmedjan Timbro och Adam Danieli, som vill att betalning ska ske vid själva användandet av vägarna, rapporterar Carup.
Han lyfter hur svenska motorvägar är eftersatta i underhåll och pekar på att länder som Italien och Frankrike har högre standard tack vare avgiftssystem där pengarna går direkt till vägarnas skötsel.
– Kan man välja mellan olika färdsätt eller vägval, kommer slitaget att speglas i prislappen. De vägar som är mest värdefulla för användarna får störst finansiering – eftersom fler är beredda att betala för dem, säger han.
Läs också
I dag finns vägtullar bara på ett fåtal platser, som på riksväg 50 förbi Motala. Enligt Danielis plan ska systemet införas nationellt. Han vill samtidigt avskaffa fordonsskatten, som han beskriver som djupt orättvis.
Danieli framhåller att själva ägandet av en bil inte i sig orsakar några samhällskostnader och anser därför att fordonsskatten bör tas bort. Han menar också att drivmedelsskatten kan sänkas om vägslitage i stället betalas direkt av dem som kör.