Startsida Bilar Knarr, kyla och krångel – här är ägarnas kritik mot...

Knarr, kyla och krångel – här är ägarnas kritik mot Sveriges mest sålda elbil

Knarr, kyla och krångel – här är ägarnas kritik mot Sveriges mest sålda elbil
North Monaco / Shutterstock.com

Bakom framgången finns ett växande missnöje från vissa ägare – som pekar ut allt från luftkonditioneringen till nackstöden.

Just nu läser andra

När tyska Carwow satte sig bakom ratten på en Volkswagens ID.7 var syftet att undersöka om de många ägarklagomålen verkligen stämde. Testen gav både bekräftelser och överraskningar, enligt Carup.

Luftkonditioneringen visade sig vara ett av de största problemen. Ägarna hade påstått att temperaturen måste ställas två grader högre än i andra bilar för att ge samma värme, och testet gav dem rätt. “Ventilationen stängs ibland av helt på passagerarsidan”, konstaterade testmannen, och noterade att luftflödet dessutom är ojämnt – ibland varmare uppifrån och kallare nedifrån, ibland tvärtom.

För att kringgå problemet kan man “lura” systemet genom att spänna fast passagerarbältet även om ingen sitter där. Men ett sådant knep hör knappast hemma i en modern bil.

Ett annat återkommande irritationsmoment gäller nackstöden. Många ägare upplever att de är svåra att ta bort, och även här bekräftade testet kritiken. I baksätet gick det efter viss möda, men i framsätet lyckades han inte alls.

När det gäller fönstren var upplevelsen mer blandad. Vissa ägare har rapporterat att de inte går att stänga utan att först sänka dem mer, men testbilen fungerade utan problem – vilket kan tyda på att felet är ojämnt förekommande.

Läs också

Stolarna har också fått kritik för att vara obekväma och ge dåligt sidostöd. Just i testbilen var dock ergonomiska stolar för 29 000 kronor extra installerade. Testmannen kunde därför inte avgöra originalstolarnas kvalitet, men han gillade tillvalet skarpt.

Trots bristerna finns mycket som uppskattas. Både bagageutrymmet och benutrymmet bak får beröm, liksom laddkapaciteten, även om den “bara” är 195 kW. Och kanske är det just kombinationen av styrkor och svagheter som förklarar varför ID.7 blivit Sveriges mest sålda elbil hittills under 2025.

Ads by MGDK