Ett farttest på tyska Autobahn avslöjade en oväntad detalj.
Just nu läser andra
När bilentusiasterna på AutotopNL nyligen gav sig ut på tyska autobahn var det inte en av deras sedvanliga supersportbilar som stod på schemat. Istället satte de sig bakom ratten på en Dacia Bigster 155 Hybrid – och fann en detalj som ingen hade förutsett.
Testet började som många andra. Bilen, som kombinerar en 1,8-liters bensinmotor med en liten elmotor och ett 1,4 kWh-batteri, accelererade stadigt upp till runt 140 km/h. Men när föraren försökte nå den utlovade toppfarten på 180 km/h stannade nålen envist på 175–177 km/h. Förklaringen visade sig vara ovanlig: batteriet var urladdat.
Batteriet som nyckel till toppfarten
Föraren aktiverade regenereringsläget, och redan när batteriet var halvfullt märktes skillnaden tydligt. Accelerationen gick smidigare, och bilen kunde utan problem nå och hålla 180 km/h – en nivå jämförbar med många moderna Volvo-modeller. En hybrid som alltså inte klarar sin högsta hastighet enbart på bensinmotorn.
Polisens kritik mot höghastighetstester
På vissa sträckor av autobahn är höga hastigheter fullt lagliga, men fenomenet har länge fått tysk polis att reagera. Nyligen riktade de skarp kritik mot testare som AutotopNL.
– Bilarna är så snabba att de knappt syns i backspegeln. Hastigheten måste anpassas efter vägförhållandena, sa Stefan Sparberg, presstalesperson för polisen i Tyskland, enligt Carup.
Mer än bara toppfart
Läs också
Trots den märkliga hastighetsdetaljen var AutotopNL:s slutomdöme positivt:
– Bilen är stadig, välbyggd och ger mycket för pengarna, men för den som vill testa maxfarten på autobahn är det inte bara pedalen i botten som räknas – batteriet måste också vara med på noterna.