Startsida Inrikes Tidigare telefonsäljare avslöjar: Så säger du nej – utan bortförklaringar

Tidigare telefonsäljare avslöjar: Så säger du nej – utan bortförklaringar

Telefonsælger, phone calller
Shutterstock.com

Många suckar när en okänd person ringer och erbjuder ett nytt elavtal, mobilabonnemang eller försäkring. Men det finns ett enkelt sätt att tacka nej – utan att hamna i pinsamma undanflykter.

Just nu läser andra

Varför det känns svårt att säga nej

Enligt psykologen Jens Einar Jansen handlar det om sociala normer. Vi är uppfostrade att lyssna, vara trevliga och förstående – även när vi egentligen inte vill. Därför blir många osäkra när en säljare ringer och försöker övertyga oss, skriver sajten Pensionist

En säljare berättar: Den bästa meningen

Patrick Frühstück, som själv jobbade som telefonsäljare i sju år, menar att en ärlig och rak mening fungerar mycket bättre än vita lögner.
Hans råd är:

“Jag har inte tid och jag har inte behov. Jag har det jag behöver i dag. Det finns inget du kan göra för mig.”

Han förklarar att säljare ofta genomskådar undanflykter som “jag ringer tillbaka senare” eller “jag har inte tid just nu”. I stället blir det tydligare och mer respektfullt att säga nej direkt.

Hövlighet gör skillnad

I dag arbetar Frühstück som försäkringsförmedlare och vet hur samtalen upplevs från båda håll. Han påpekar att ärlighet inte bara sparar tid – det minskar också risken för fler återkommande samtal.

Läs också

Retorikern Heidi Jønch Clausen håller med. Hon menar att säljarna ofta har ett övertag eftersom de styr samtalet från början. Men en vänlig och bestämd avvisning tidigt kan bryta mönstret.

Fyra enkla sätt att tacka nej

  1. Undvik lögner – säljare hör bortförklaringar varje dag och ser ofta igenom dem.
  2. Var tydlig – ett klart “nej tack” är effektivt och respektfullt.
  3. Säg ifrån direkt – ju tidigare du avbryter, desto mindre tid går till spillo.
  4. Upprepa vänligt – om säljaren försöker igen, håll fast vid ditt nej och avsluta gärna med ett “ha en bra dag”.

Nästa gång det ringer

Det kan kännas obekvämt att säga nej till en telefonsäljare, men sanningen är att ett tydligt och hövligt svar fungerar bäst. Du slipper dåliga samveten och undviker fler samtal – samtidigt som säljaren sparar tid.

Ads by MGDK