Mercedes-Benz vd Ola Källenius och Schaefflers chef Matthias Zink varnar för att EU:s hårda klimatkrav kan driva fordonsindustrin mot kollaps.
Just nu läser andra
Brevet från Källenius och Zink, som även företräder de mäktiga branschorganisationerna ACEA och CLEPA, beskriver ett akut läge för fordonssektorn. De påpekar att marknadsandelen för batterielektriska fordon fortfarande ligger långt under vad som krävs – omkring 15 procent för personbilar, 9 procent för lätta transportfordon och 3,5 procent för lastbilar.
”EU reglerar för närvarande tillverkare vad gäller utbudet av nya fordon, men misslyckas med att skapa förutsättningar för själva omställningen. Europa är nästan helt beroende av Asien för batterivärdekedjan, har en ojämn utbyggnad av laddinfrastruktur, högre tillverkningskostnader – inklusive elpriser – samt belastande tullar från viktiga handelspartner, såsom den amerikanska tullsatsen på 15 % på EU:s fordonsexport. Vi ombeds att genomföra en transformation med händerna bakbundna”, skriver Källenius och Zink enligt Carup.
De varnar också för att EU riskerar att missa hela omställningen om inte politiken anpassas till verkligheten. Enligt dem krävs fler incitament för konsumenter och företag, exempelvis lägre energipriser för laddning, skatterabatter och inköpsstöd, samtidigt som hybridteknik, vätgas och andra lösningar måste ges utrymme vid sidan av elbilar.
– Om EU däremot skärper de nuvarande reglerna för hur lång sträcka laddhybrider körs på el – den så kallade “nyttokvoten” – kan det motverka syftet och istället gynna våra konkurrenter, skriver de.
Det akuta budskapet från industrin kommer i ett läge där flera biltillverkare redan dragit tillbaka sina löften om att helt övergå till elbilar. ”Detta är EU:s sista chans”, varnar Källenius och syftar på den strategiska dialog om fordonsindustrins framtid som ska hållas den 12 september.