En taxichaufför i Italien har kört över 60 000 mil med sin Tesla Model 3 – utan att någonsin behöva byta motor, batteri eller ens bromsbelägg. Historien sticker ut i en tid då Tesla ofta kritiseras för kvalitetsproblem.
Just nu läser andra
En vardagshjälte bakom ratten
Marco, som kör taxi i Italien, har ägt sin Tesla Model 3 i sex och ett halvt år. Trots de höga miltalen fungerar bilen fortfarande felfritt, berättar han för Facebookgruppen Tesla-ägare Italien. Totalt har han lagt motsvarande 39 000 kronor på reparationer, skriver CarUp.
– Jag funderar inte ens på att byta bil. Min Model 3 är jättebra, säger Marco.
Bromsarna som aldrig slitits ut
En av de mest imponerande detaljerna är att Marcos Tesla aldrig behövt få nya bromsbelägg – trots 60 000 mil. Hemligheten ligger i elbilens regenerativa bromsning, som gör att bilens motor hjälper till att bromsa och därmed sparar på beläggen.
De få delar som faktiskt har behövt bytas är axeltapparna och batteriets kylpump.
Däckkostnaden som sticker ut
Däcken är däremot en annan historia. Marco har behövt byta däck ungefär var 5 000–6 000 mil. Totalt har det landat på över 100 000 kronor – en av de största utgifterna under bilens livstid, enligt uppgifter från Autoplus.
Laddning utan regler
Läs också
När det gäller laddning har Marco aldrig följt några strikta rutiner. Han berättar att han ofta snabbladdar upp till 90–100 procent, något som många experter brukar avråda ifrån för att förlänga batteriets livslängd.
– Jag är inte särskilt noga med mina laddningsvanor, men ändå fortsätter bilen att ge mig exceptionella prestanda, säger han.
Rekordhållaren i Tyskland
Marco är inte ensam om att ha kört långt i Tesla. I Tyskland har Hansjörg von Gemmingen satt världsrekord med sin Tesla Model S, som tidigare i år nådde otroliga 230 000 mil. Skillnaden är dock att han tvingats byta batteri hela fyra gånger. Det senaste batteriet har hittills rullat drygt 52 000 mil.
Kvalitetsproblem men också uthållighet
Tesla har fått kritik för varierande byggkvalitet. En granskning från tyska TÜV visade nyligen att endast 81,6 procent av alla Model 3 gick igenom första besiktningen utan anmärkning. Marcos historia visar dock en annan sida – att Teslas elbilar, rätt körda, kan vara ovanligt uthålliga i längden.