President Donald Trump lovade att hans hårda handelspolitik skulle få amerikanska företag att lämna Kina. Men i praktiken väljer många att stanna kvar – trots skenande tullar och växande osäkerhet.
Just nu läser andra
Företagen ser Kina som minst riskfyllda valet
När Trump införde nya tullar på kinesiska varor talade han om en ”massiv återflytt” av tillverkning till USA. Men verkligheten ser annorlunda ut. En färsk enkät från U.S.-China Business Council visar att två tredjedelar av amerikanska bolag med verksamhet i Kina planerar att fortsätta investera där.
Orsaken är enkel: alternativen är ännu mer riskabla. Flera företagsledare beskriver att de sitter fast i en fälla – med stigande tullar på Kina men också på andra länder som annars kunde vara tänkbara alternativ, skriver Politico.
Mindre bolag pressas hårdast
Stora kedjor som Walmart och Target kan förhandla om priser och bära en del av kostnaderna. För mindre företag är läget betydligt tuffare.
“Vi har inget val längre, vi måste betala tullarna,” säger Judd King, grundare av Starlux Games i Los Angeles. Hans produkter kräver LED-delar som nästan enbart tillverkas i Kina.
Advokaten James Zimmerman, tidigare ordförande för American Chamber of Commerce i Kina, menar att små amerikanska bolag snart inte kommer att klara sig. Leverantörerna i Kina höjer priserna och de ökade kostnaderna måste till slut föras över på konsumenterna.
Förhandlingar utan genombrott
Läs också
Trump höjde i april tullarna på kinesiska varor till hela 145 procent. Sedan dess har tre rundor av samtal mellan Washington och Peking hållits – utan avgörande framsteg. Samtidigt försöker USA hindra Kina från att kringgå tullarna genom andra länder, men en federal domstol har satt stopp för vissa av presidentens åtgärder.
En högt uppsatt tjänsteman i Vita huset försvarar dock linjen och menar att företag redan borde ha planerat för att flytta produktion bort från Kina. Men alternativen – som Malaysia, Indonesien och Filippinerna – möts också av tullar, om än lägre än mot Kina.
Tariffer slår även mot alternativ
Många bolag försökte tidigare sprida riskerna med strategin ”China-plus-one”, där en del av produktionen flyttas till andra asiatiska länder. Men Trumps nya tullar träffar även dessa länder. Vietnam, Kambodja och Indien har drabbats av höjda avgifter, vilket gör det svårt för företag att hitta hållbara alternativ.
”Företagen vill inte lämna Kina bara för att sedan hamna fel någon annanstans,” säger Stephen Lamar, chef för American Apparel and Footwear Association.
Konsumenterna får betala priset
För konsumenterna i USA har effekten blivit tydlig. Priserna på varor i butik stiger snabbt. En Barbie-docka på Target kostar nästan 43 procent mer än i april. Och flera amerikanska kedjor har varnat för att priserna kommer fortsätta uppåt under julhandeln.
Läs också
Flera mindre företag har redan dukat under. Heminredningskedjan At Home Group och leksaksföretaget IG Design Group har gått i konkurs och pekar på tullarna som en avgörande orsak.
Osäkerhet förlamar besluten
Kärnproblemet för många företag är inte enbart nivån på tullarna, utan bristen på förutsägbarhet. Ingen vet vilka länder som drabbas härnäst, eller hur länge tullarna ligger kvar.
”Det är osäkerheten som förlamar,” säger Ker Gibbs, tidigare chef för American Chamber of Commerce i Shanghai.
Och trots Trumps löften om att tillverkning ska flytta hem till USA, är bedömningen från många experter att det inte kommer ske i någon större skala. Landet saknar helt enkelt de resurser och den infrastruktur som krävs för att konkurrera med Kinas enorma produktionsapparat.