Kinesiska märken tar över elbilsmarknaden i rasande fart. Samtidigt varnar Claes Hemberg för att Tesla tappar greppet och att Europa halkar allt längre efter.
Just nu läser andra
Tesla har tappat sin tidigare position som symbol för elbilsrevolutionen, menar energiekonomen Claes Hemberg.
– Om man ser det som fotboll så riskerar Tesla att åka ur högstadivisionen. Förr förknippade man dem med elbilar, de var sinnebilden. Så är det inte längre, säger han enligt Carup.
En sammanställning Hemberg gjort visar att Tesla har fallit till fjärde plats på listan över världens mest sålda elbilsmärken. På topp tre finns enbart kinesiska tillverkare.
– Tesla kan fortfarande sälja bilar. Men bara i år har de blivit omkörda av tre märken. Om man tänker på att de lett utvecklingen under tjugo år är det en ganska stor sak, säger han.
Hemberg framhåller att kinesiska tillverkare som Xiaomi har ett brett modellutbud som tilltalar kunder i alla prisklasser. Tesla däremot förblir ett renodlat premiummärke som riktar sig till en begränsad kundkrets.
Läs också
Han konstaterar också att Europas biltillverkare hamnat på efterkälken. Bland världens tio mest sålda elbilsmärken är sju kinesiska, och enligt Hemberg är det bara Volkswagen som sticker ut. Han menar att tyskarna fortfarande fokuserar på mekanik, medan kineserna redan satsar fullt ut på mjukvara.
Volvo finns inte med på topp tio-listan, något Hemberg anser visar att det är dags att agera. Han jämför situationen med Sveriges bilhistoria i början av 1900-talet, då hundratals lokala bilmärken konkurrerade innan de flesta slogs ut och bara några få stora återstod.