Startsida Bilar BMW-chefen går till attack: EU:s bensinförbud är en ”björntjänst”

BMW-chefen går till attack: EU:s bensinförbud är en ”björntjänst”

Oliver Zipse BMW
Matti Blume / Wiki Commons

BMW:s vd Oliver Zipse riktar skarp kritik mot EU:s klimatplaner. Han menar att förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 är ett misstag som riskerar att slå tillbaka mot både bilindustrin och klimatmålen.

Just nu läser andra

Fast årtal skapar problem

I en intervju med Politico beskriver Zipse EU:s beslut som en ”stor felbedömning”. Han menar att det är en björntjänst att sätta ett fast slutår för förbränningsmotorer, eftersom det inte tar hänsyn till de verkliga utmaningarna med elbilar.

– Vi gör oss själva en björntjänst genom att fastställa godtyckliga datum som alla branscher ska rätta sig efter, säger han till Reuters.

Enligt Zipse fokuserar EU enbart på bilarnas avgasrör, samtidigt som de stora utsläppen från batteritillverkning och elproduktion lämnas utanför ekvationen.

Bilindustrin ensam med ansvaret

BMW-chefen pekar också på vad han menar är en orättvisa: att hela bördan läggs på biltillverkarna, medan energijättar som Shell och BP går fria.

– Det absurda är att bränslebolagen inte har några klimatmål alls, säger Zipse.

Läs också

Han anser att det även efter 2035 borde finnas plats för fordon som körs på syntetiska, klimatvänliga bränslen – men det kräver att bränsleindustrin engagerar sig i omställningen.

Växande motstånd inom industrin

Zipses uttalanden är en del av en större trend. Den europeiska bilindustrins branschorganisation ACEA har nyligen skickat ett brev till EU-kommissionen där de kräver att förbudet skrotas, eftersom de bedömer målet som omöjligt.

Stellantis-koncernen har också markerat att de inte klarar av att ställa om hela sitt modellutbud till el på det sätt som EU kräver. Jean-Philippe Imparato, koncernens Europachef, kallar planerna för ”direkt omöjliga”.

En strid som bara hårdnar

Debatten visar att motståndet växer mot EU:s 2035-plan. Samtidigt står EU-kommissionen fast vid att förbudet är en nödvändig pusselbit i unionens mål om klimatneutralitet 2050.

Frågan är nu om trycket från Europas största biltillverkare kommer att tvinga fram en reträtt – eller om politikerna håller linjen, trots industrins varningar.

Ads by MGDK