Volvo Cars har tagit patent på en teknik som kan lösa de största problemen med hjulmotorer.
Just nu läser andra
När Volvo i januari ska visa upp sin nya elbil EX60 återstår det att se om tekniken är redo att lanseras. Klart är att den svenska biltillverkaren har tagit fram en konstruktion som kan förändra synen på elbilar. Genom att byta ut traditionella växelriktare mot ett intelligent batterisystem öppnas helt nya möjligheter.
Volvos patent beskriver ett system där batteriet delas upp i olika grupper, och där varje grupp kan driva en specifik hjulmotor. Smarta battericeller gör det möjligt att koppla ihop eller frikoppla celler efter behov.
”På detta sätt kan varje uppdelad grupp av battericeller vara dedikerad till, eller uteslutande betjäna, en eller flera utsedda elektriska maskiner i hjulet. Inom en uppdelad grupp kan valfritt antal individuella battericeller kopplas eller frikopplas under ledning för att tillgodose kraven från den/de tillhörande elektriska maskinen/maskinerna i hjulet, medan en annan uppdelad grupp kan drivas på samma sätt för att tillgodose kraven från en annan elektrisk maskin i hjulet,” uppger Volvo i patentet, enligt Carup.
Med tekniken kan Volvo fördubbla batterispänningen till uppemot 2000 volt, vilket innebär lägre strömförluster och effektivare drift.
Tekniken löser flera tidigare utmaningar med hjulmotorer, som hög ofjädrad vikt och dyra växelriktarsystem.
Läs också
”När elektriska motorer och tillhörande växelriktarsystem placeras i hjulnavet, ökar de fordonets ofjädrade massa/vikt avsevärt jämfört med jämförande centralmotordrivlina. Att ta hänsyn till denna extra ofjädrade massa/vikt leder till omdimensionering av fordonets fjädring och bromssystem och kan resultera i högre effektförbrukning, lägre acceleration och minskad räckvidd,” skriver Volvo Cars.
Genom det nya systemet kan problemen inte bara undvikas – bilen kan dessutom bli billigare att tillverka. I patentet framgår att tekniken kan minska den ofjädrade vikten i elfordon samt sänka produktions- och designkostnader. Dessutom beskrivs fördelar som förbättrad vridmomentrespons, acceleration och väghållning, minskat bromstryck och lägre kraftöverföringsförluster. Systemet kan även förenkla mjukvarukontrollen och ge andra potentiella förbättringar.