Startsida Bilar När batteriet dör blir elbilen en skuldfälla – experten varnar

När batteriet dör blir elbilen en skuldfälla – experten varnar

När batteriet dör blir elbilen en skuldfälla – experten varnar
TY Lim / Shutterstock.com

Att äga en äldre elbil kan snabbt bli en ekonomisk mardröm. Batteriet, som är bilens hjärta, riskerar att gå sönder – och kostnaden för ett nytt kan överstiga halva bilens marknadsvärde.

Just nu läser andra

Bo Ericsson, expert inom fordonsbranschen, berättar att han ofta ställs inför frågor om just batterihaverier.

– Jag har varit med om en liknande historia i Sverige, en Konsumentvägledare ringde mig och ville ha ett råd om en nio år gammal Tesla som körts 30 000 mil och köptes för 259 000 kr, säger han enligt Carup.

När batteriet i bilen havererar väljer ägaren att reparera trots det skyhöga priset. Ericsson förklarar att kunden tar ett renoverat, så kallat remanufactured-batteri som kostar 197 000 kronor istället för 249 000 kronor för ett originalbatteri.

Ett fabriksrenoverat batteri är billigare än ett nytt, men det är också begagnat och förenat med risker. Ericsson påpekar att eftersom bilen har gått långt finns en stor risk att något annat dyrt går sönder, exempelvis elmotorn eller bromsgenereringen.

I verkstäder är rådet tydligt: om batterikostnaden överstiger 50 procent av bilens värde bör man avstå från reparation. Ericsson framhåller att det i slutändan är upp till bilägaren att ta beslutet, men att en verkstad normalt avråder när kostnaden blir så hög.

Läs också

Trots detta väljer vissa ändå att byta batteri för att rädda bilen. Ericsson berättar att verkstäder då rekommenderar att skriftligen informera kunden om att man avråder, eftersom kostnaden överstiger 50 procent av marknadsvärdet, men att kunden trots detta vill genomföra bytet.

Fallen blir fler. Nyligen berättade Carup om en norrman vars begagnade Tesla fick batterihaveri bara månader efter köpet – och där bytet skulle kosta 122 000 kronor. I det fallet blev säljaren till slut skyldig att ersätta hela köpesumman.

– Samtidigt kan ju bilen ha ett stort värde vilket medför att kunden vill ha bilen reparerad/batteriet utbytt ändå, säger Ericsson.

Ads by MGDK