Många svenskar tycker att det är svårt att avgöra vad som är sant eller falskt på sociala medier. En ny studie visar att nästan var tredje användare har problem med källkritik – och att skillnaderna mellan kön och ålder är stora.
Just nu läser andra
En digital vardag full av information
Sociala medier är idag en av de främsta platserna där svenskar tar del av nyheter och samhällsinformation. Men det ständiga informationsflödet, anpassat av algoritmer efter varje individs beteende, gör det svårare att navigera bland sanningar, halvsanningar och rena påhitt.
I årets studie Svenskarna och internet har forskare undersökt hur svenskar själva upplever sin förmåga att skilja mellan sant och falskt innehåll på sociala medier. Undersökningen gjordes i oktober 2024 och omfattar personer i åldern 18–84 år som använt sociala medier det senaste året – hela 93 procent av befolkningen.
Var tredje tycker källkritik är svårt
Resultaten visar att 46 procent av de tillfrågade anser att det är lätt att avgöra sanningshalten i material om samhällsfrågor på sociala medier. Samtidigt svarar 28 procent att de tycker det är svårt. Resten placerar sig någonstans däremellan.
Det är tydligt att ålder spelar roll. Bland personer över 65 år tycker hela 44 procent att det är svårt att avgöra vad som är sant eller falskt.
Stora skillnader mellan män och kvinnor
Studien visar också att kön påverkar upplevelsen av källkritik. Drygt hälften av männen (54%) anser att det är lätt, medan endast 38 procent av kvinnorna håller med. Skillnaden syns i alla åldersgrupper.
Yngre generationer säkrare – men överskattar sig själva
Läs också
Självskattningen säger inte allt. Forskare menar att yngre generationer troligen har en faktisk fördel eftersom de vuxit upp i en digital värld och ofta fått undervisning i källkritik i skola och på universitet.
Samtidigt finns det studier som visar att unga tenderar att överskatta sin förmåga – de är självsäkra, men inte alltid så träffsäkra som de tror.
Även de självsäkra luras ibland
Trots att många upplever att de har bra koll på källkritik är det långt ifrån alla som lyckas undvika falska nyheter. Sex av tio (62%) uppger att de sett falsk information på sociala medier det senaste året. Fyra av tio (42%) säger att de först har trott på något som senare visade sig vara falskt.
Det innebär att ungefär var fjärde svensk sociala medier-användare (26%) medger att de blivit lurade av falsk information under de senaste tolv månaderna.
De som tycker källkritik är lätt
Bland dem som själva tycker att källkritik är enkelt svarar åtta av tio (80%) att de sett falsk information i sina flöden det senaste året. Men även här finns fallgropar: över en tredjedel (35%) erkänner att de har trott på falska uppgifter.
Läs också
Det visar att självförtroende i källkritik inte är en garanti för att man alltid lyckas avslöja felaktig information.
De som tycker källkritik är svårt
Bland dem som tycker det är svårt med källkritik ser bilden annorlunda ut. Endast hälften (49%) säger att de har identifierat falsk information, och många (41%) svarar att de inte vet.
Men när de väl gör det visar det sig att fler har gått på bluffar: över hälften (57%) av dem som upptäckt falsk information medger att de trott på den under det senaste året.