Startsida Trafik Ny forskning: Kommunerna kan stoppa miljarddyrt problem på vägarna

Ny forskning: Kommunerna kan stoppa miljarddyrt problem på vägarna

Trafik, bilar
Roland Magnusson / Shutterstock

En studie visar att felaktigt grus vid halkbekämpning kan vara en huvudorsak till det miljarddyra problemet.

Just nu läser andra

Stenskott på svenska vägar har blivit en dyr och farlig vana – men lösningen kan ligga närmare än många tror. En ny studie pekar nämligen på att kommunernas val av halkbekämpningsmaterial kan vara avgörande för att minska antalet spruckna bilrutor.

Enligt Riksförbundet M Sverige har stenskotten blivit ett växande bekymmer, både för trafiksäkerheten och för plånboken. Skadorna kostar bilägare och försäkringsbolag omkring 1,5 miljarder kronor per år, och arbetet med att laga eller byta vindrutor har vuxit till en hel industri.

– Det finns flera skäl till att stenskotten ökat på senare tid, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande.
Han förklarar att utvecklingen bland annat beror på att bilar idag har mindre överhäng från bakaxeln, att tillverkarna slutat montera stänkskydd bakom hjulen, att vindrutorna blivit tunnare och att moderna däck lättare fångar upp stenar som ligger på vägen.

Sverige sticker ut i Norden

Samtidigt visar en pågående studie från Trafikverket och forskningsinstitutet RISE att problemet i Sverige är betydligt större än i våra grannländer. Här rapporteras dubbelt så många stenskott som i Norge och mer än dubbelt så många som i Finland, enligt Motor (4/25).

– Studien, som inte publicerats ännu, riktar ljuset mot fastighetsägare och upphandlare som väljer fel sorts material för halkbekämpning, säger Jacob Sidenvall.
Han betonar att kommunerna har ett stort ansvar i sina upphandlingar och att frågan handlar om både ekonomi och klimatpåverkan.

Fel sten kan orsaka stora skador

Läs också

Studiens resultat tyder på att vassa stenar med fel gruskvalitet eller storlek ökar risken för att småstenar fastnar i däcken och skjuts mot vindrutor i hög hastighet.
Inför kommande år planerar Trafikverket därför att skärpa sina krav på entreprenörer som använder sten i halkbekämpning – något som även kommunerna uppmanas att göra.

– Det finns som sagt fler faktorer till att stenskotten blivit fler, säger Jacob Sidenvall.
– Men den här forskningsstudien skulle kunna vara början på slutet av ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem. Vi uppmuntrar alla som har ansvar för halkbekämpning att följa resultatet av denna studie och att köpa rätt sorts sten.

Ett litet val som kan spara miljarder

Om rätt material används vid halkbekämpning kan det alltså få en oväntat stor effekt – både på bilägarnas kostnader och på trafiksäkerheten. Förhoppningen är att kommunerna ska dra lärdom av forskningen och därmed minska det miljarddyra problemet med stenskott på svenska vägar.

Ads by MGDK