Tyska labbtester visar att lågprisoljor från bland annat Lidl och Biltema presterar oväntat bra.
Men svenska bilproffs varnar: starka testresultat betyder inte alltid långsiktig kvalitet.
Just nu läser andra
Tyska labbtester visar att lågprisoljor från bland annat Lidl och Biltema presterar oväntat bra.
Men svenska bilproffs varnar: starka testresultat betyder inte alltid långsiktig kvalitet.
Elva av tretton oljor fick godkänt

Testet, gjort av Oelcheck i Bayern, jämförde 13 oljor – inklusive dyra Castrol Edge 5W-30.
Elva lågprisoljor presterade så bra att de rekommenderades.
Mekonomen: ”Man får vad man betalar för”

– Jag är skeptisk. Tillsatserna i oljan är avgörande, och där börjar det kosta,
säger Magnus Blommé, bilexpert på Mekonomen, enligt Carup.
Tvivel kring testmetoden

Blommé ifrågasätter hur testet gjorts:
– Är det viskositet man testat, eller hur väl oljan renar motorn? Det spelar stor roll.
Mekanikern: ”Inte samma krav på nya bilar”

Bengt Ekstrand, bilmekaniker i Ängelholm, håller med.
– På äldre bilar fungerar det mesta, men nyare motorer kräver specifika oljor.
Varning för långa bytesintervall

Läs också
Ekstrand menar att billiga oljor inte klarar 3 000 mil som vissa tillverkare påstår.
– Det beror helt på testernas syfte – är det för kunden eller för tillverkarens bästa?
Följ alltid bilens instruktionsbok

Oljespecifikationer som SAE 5W-30, ACEA C3 eller VW 504.00 måste följas.
Det gäller oavsett om oljan är billig eller dyr.
Byt olja oftare om du kör med lågpris

Även den bästa oljan bryts ned över tid.
Experter rekommenderar byte var 1 000–2 000 mil, särskilt med budgetprodukter.