Startsida Bilar Svenska bilägare varnas: Nytt test kan ge körförbud för din...

Svenska bilägare varnas: Nytt test kan ge körförbud för din bil

Trafik, bilar
Roland Magnusson / Shutterstock

En ny partikelmätningsteknik från Tyskland kan förändra allt för svenska dieselbilar.

Just nu läser andra

En teknisk förändring som redan skakat flera EU-länder kan snart nå Sverige. Det handlar om en ny mätmetod som mäter antalet och storleken på partiklar direkt i bilens avgasrör – en teknik som redan används i bland annat Belgien och Tyskland, rapporterar Carup.

– Den här nya tekniken mäter man från avgasröret. Den mäter storlek på partiklarna och hur många det är, säger Tord Fornander, som länge drivit frågan om ett modernare besiktningssystem.

Fornander, menar att den svenska mättekniken är föråldrad. Han förklarar att metoden, som används sedan 1970-talet, mäter röktäthet – något han anser inte längre är relevant sedan partikelfiltret infördes.

Bilprovningen framhåller att frågan inte bara handlar om teknik, utan också om människors liv och hälsa. Företaget pekar på att omkring 1 400 svenskar varje år dör i förtid till följd av trafikrelaterade luftföroreningar – vilket är sju gånger fler än antalet som omkommer i trafikolyckor. Trots detta, menar Bilprovningen, har Sverige fortfarande en av EU:s svagaste miljökontroller vid bilbesiktning och har medvetet valt att inte införa de modernare verktyg som redan används i andra medlemsländer.

Den svenska besiktningsbranschen vill därför att Transportstyrelsen ger klartecken att införa den nya tekniken. Per Anders Blommefors, besiktningsexpert på Bilprovningen, påpekar att EU redan rekommenderar partikelmätning.

Läs också

Men förändringen kan bli kostsam för bilägare. Enligt Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen riskerar många bilar att underkännas.

– I Belgien har det ökat till 17 procent underkända för vissa fordonskategorier och det finns skäl att tro minst samma sak i Sverige. Det blir ett stort antal fordon som underkänns och en hel del som inte går att laga, säger han.

Det skulle kunna leda till att hundratusentals dieselbilar måste skrotas, samtidigt som många bilägare får ökade kostnader. Ändå fortsätter branschen att driva på – med argumentet att dagens regler är för svaga.

Transportstyrelsen vill däremot gå försiktigt fram och betonar att nya regler måste vara proportionerliga. Gunneriusson förklarar att myndigheter har ett ansvar att väga nyttan mot kostnaderna och det administrativa arbetet för både företag och medborgare. Han anser också att man bör avvakta tills det finns mer kunskap om hur den nya mätmetoden fungerar på svenska fordon, med svenskt bränsle och typiska körsträckor.

Nästa vecka planerar Bilprovningen en pressträff där tekniken ska presenteras – en metod som enligt företaget kan rädda liv men samtidigt riskerar att bli en tung ekonomisk börda för landets bilägare.

Ads by MGDK