Hoppsan …
Just nu läser andra
I april 1945 var tjänstgöring ombord på en tysk ubåt praktiskt taget en dödsdom.
De allierades ubåtsjakt hade blivit brutalt effektiv; radarteknik och självstyrande torpeder ledde till förödande förluster.
Tyska ubåtar sänktes snabbare än de kunde byggas.
Kapten Karl-Adolf Schlitt befann sig på sin första patrull som befälhavare när han behövde använda de sanitära faciliteterna ombord.
Tyvärr skulle denna rutinhandling utlösa en katastrof.
Läs också
Toalett i teknisk framkant
Till skillnad från de allierades ubåtar, som använde enkla uppsamlingstankar, hade tyska ingenjörer utvecklat ett högteknologiskt spolsystem som kunde avlägsna avfallet direkt ut i havet—även under vattenytan.
Platsbesparande och avancerat, ja—men också mycket komplext och farligt vid felhantering.
Traditionellt sköttes ubåtens lynniga toalettsystem av en särskilt utbildad ”spolningsspecialist”.
Men vare sig av stolthet eller förlägenhet försökte Schlitt hantera processen själv.
En vanlig teori menar att hans ovilja att kalla på hjälp berodde på storleken och lukten av hans ”bidrag”.
Läs också
Ett litet misstag med stora konsekvenser
Efter att spolningen hade misslyckats kallade Schlitt till slut på specialisten. Tragiskt nog öppnade mannen den yttre ventilen medan den inre fortfarande var aktiv.
Havsvatten strömmade in, blandades med avfallet och spreds över golvet—precis ovanför ubåtens batterirum.
När saltvattnet träffade batterierna utlöste det en kemisk reaktion som producerade klorgas—ett dödligt ämne som hade använts redan under första världskriget.
De giftiga ångorna spred sig snabbt genom hela ubåten och utsatte besättningen för livshotande kvävningsrisk.
I sin desperation beordrade kapten Schlitt ubåten att gå upp till ytan i hopp om att vädra ut gasen och rädda besättningen.
Läs också
U-1206 bröt igenom vågorna ungefär 16 kilometer från den skotska kusten.
Upptäckt och attackerad
Det dröjde inte länge innan brittiska flygplan upptäckte den manövrerande ubåten. Under den efterföljande attacken dödades en besättningsman.
Schlitt fattade det ödesdigra beslutet att sänka fartyget och beordrade alla att överge det.
Tre sjömän drunknade när de försökte nå land. De återstående besättningsmedlemmarna tillfångatogs snabbt av de allierade.
Trots att de nu var krigsfångar var deras prövning under havet äntligen över.
Läs också
U-1206 sjönk den 14 april 1945—bara några veckor innan Nazityskland kollapsade.
Hitler tog sitt liv den 30 april, och Tyskland kapitulerade den 8 maj.