Startsida Nyheter Nya prischocken i butiken – trots sex månader utan höjningar

Nya prischocken i butiken – trots sex månader utan höjningar

Ica-butik, handla
bold / Shutterstock.com

Går du runt i matbutiken och känner att allt bara blir dyrare och dyrare? Du är definitivt inte ensam. Men tittar man på statistiken är verkligheten lite mer kluven än så.

Just nu läser andra

Enligt Matpriskollen, som följer livsmedelskedjornas priser löpande och vars senaste rapport refereras av Expressen, har de genomsnittliga matpriserna legat still i både oktober och november.

Faktiskt har nivån varit oförändrad i ungefär ett halvår.

Konsumenterna tror ändå att allt ökar

Att många upplever det som att priserna fortsätter rusa är egentligen inte så konstigt. Matpriskollen påminner om att prisnivån fortfarande ligger runt 29 procent högre än 2022.

”Känslan är fortfarande att många konsumenter tror att prisökningarna är större än vad de faktiskt är senaste månaderna. Man tror att det bara fortsätter upp då ökningen ju är hela 29 procent sedan 2022”, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, i ett pressmeddelande.

Priskrig och reapriser i hyllan

Samtidigt pågår ett ganska stenhårt priskrig. Framför allt Willys och Ica Maxi pressar priserna – och Lidl har följt efter.

Läs också

I praktiken betyder det rejält nedtryckta kampanjpriser på basvaror:
mjölk från Garant för 8,90 kronor, makaroner för 8,50, ketchup för 17,90 och 400 gram potatissallad för 9,90 kronor.

Men vissa varor sticker iväg

Bakom snittet gömmer sig också tydliga pristoppar.

Nötköttet blev 1 procent dyrare bara i november, och har totalt stigit drygt 12 procent de senaste tolv månaderna. Matpriskollen bedömer att priset lär fortsätta uppåt när efterfrågan är större än tillgången.

Bär, sylter och marmelader har också blivit dyrare. Mazur kopplar det till att det under hösten funnits för få bärplockare i skogarna, vilket gett mindre bär och därmed högre priser i butik.

Och vissa blir billigare

Andra hyllor går åt motsatt håll. Fruktpriserna föll med 1,3 procent i november, kaviar med 0,6 och kaffe med 0,4 procent. Delvis handlar det om säsongseffekter – framför allt på citrus – delvis om butiker som pressar varandra.

Läs också

Resultatet blir en ganska splittrad bild: den totala prisnivån ligger still, några varor fortsätter klättra, andra reas ut.

Men känslan av ”allt bara ökar” hänger kvar – även när siffrorna säger något annat.

Källa: Expressen

Ads by MGDK