För många bilköpare innebär det tiotusentals kronor i besparingar jämfört med att köpa bilen – men det finns detaljer att se upp med.
Just nu läser andra
För den som vill ha fasta månadskostnader och slippa bekymra sig för värdeminskning, service och dolda avgifter kan privatleasing vara ett attraktivt alternativ. Just nu finns ett erbjudande som sticker ut: Nissan Ariya kan leasas i 36 månader för 4 995 kronor i månaden med 3 000 mil inkluderade. Det innebär en total kostnad på cirka 180 000 kronor under tre år – mer än 60 000 kronor billigare än att äga bilen.
Vill du köra mer finns även ett alternativ där flera återförsäljare erbjuder 6 000 mil på tre år för 5 310 kronor i månaden. Den totala kostnaden på 36 månader blir då drygt 191 000 kronor, vilket fortfarande är cirka 50 000 kronor mindre än vid köp, enligt Carup.
Att köpa bilen kan däremot passa bättre om du planerar att behålla den länge eller köra betydligt mer. En ny Nissan Ariya kostar från 513 500 kronor. Om hela beloppet lånas till 6 procents ränta blir kostnaden under tre år omkring 241 400 kronor, inklusive ränta (med 30 % skattereduktion) och en försiktigt beräknad värdeminskning på 40 procent.
Elbilen är en stor SUV-crossover med 160 kW, en acceleration från 0 till 100 km/h på 7,5 sekunder och en toppfart på 160 km/h. Batteriet på 66 kWh ger en räckvidd på 401 km enligt WLTP och kan snabbladdas från 10 till 80 procent på runt 30 minuter. Förbrukningen är 17,7 kWh/100 km.
Men innan du slår till är det värt att kontrollera detaljerna. Många av bilarna som säljs till kampanjpris är lagerbilar från 2024, vilket kan innebära att garantin börjar gälla från tillverkningsdatumet – inte köptillfället. Ett batteri som stått stilla länge kan också må sämre, så att läsa på om garantivillkor och batterihistorik kan vara avgörande.